Begroting 2020

Openbare orde en veiligheid

Prestaties

Wat gaan we daarvoor doen en wat gaat het kosten in 2020?

Bestrijding onveiligheid

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid via een gebiedsgerichte en persoonsgerichte aanpak

19.563

6.159

13.404

Haagse veiligheidsbeleid 2019-2022: speerpunten

Versterken van de weerbaarheid in de stad

Radicalisering
De gemeente blijft ook in 2020 prioriteit geven aan de preventie en aanpak van radicalisering, polarisatie en extremisme. Denk daarbij aan het vergroten van de weerbaarheid en het versterken van de binding met de samenleving. Een permanent aandachtspunt is het investeren in vroege signalering. Wie loopt kans om te radicaliseren? Kernactiviteiten zijn weerbaarheidsvergrotende programma’s, netwerkontwikkeling en training van professionals.

Ook in Den Haag worden teruggekeerde, tegengehouden en, voorheen, potentiele uitreizigers terug begeleid naar de samenleving. Dat gebeurt via een persoonsgerichte aanpak. De komende periode blijven we ons richten op terugkeerders. Dit zijn zowel extremisten die uit het strijdgebied terugkeren als extremisten die hun gevangenisstraf hebben uitgezeten en terugkeren naar Den Haag. We richten ons op het losweken van (potentiële) extremisten uit extremistische netwerken. Dit vraagt extra inzet van de gemeente, zowel als het gaat om veiligheid als om integratie.

Cybercriminaliteit
De gemeente houdt ontwikkelingen rondom cybercriminaliteit scherp in de gaten. We willen Haagse bewoners, waaronder kwetsbare ouderen en jongeren, en het midden- en kleinbedrijf weerbaarder maken tegen deze vorm van criminaliteit. Dit doet de gemeente door in de preventie-activiteiten ook bewustwording en tips over cybercriminaliteit mee te nemen om Haagse burgers, waaronder kwetsbare ouderen en jongeren, en het midden- en kleinbedrijf weerbaarder te maken tegen deze vorm van criminaliteit.

Intensievere Haagse aanpak huiselijk geweld
Voor de periode 2020-2023 is een intensievere aanpak van huiselijk geweld een belangrijk speerpunt van de gemeente Den Haag. De gemeente gaat de huidige aanpak verbeteren. Daarbij ligt de focus op het doorbreken van de spiraal van geweld. De aanpak richt zich op het hele gezin, dus niet alleen op de dader of het slachtoffer.

Een tweede belangrijk focuspunt is ervoor zorgen dat mensen geen drempel voelen om hulp te zoeken. Om die drempel te kunnen verlagen, moet het taboe op huiselijk geweld worden doorbroken. De gemeente ondersteunt de komende periode maatschappelijke initiatieven die zich sterk maken voor de weerbaarheid van mensen die met huiselijk geweld te maken hebben of hebben gehad. Een voorbeeld hiervan is de hulplijn ‘Hear my voice’. Ook op social media is er aandacht voor huiselijk geweld. Daarnaast onderzoekt de gemeente of het mogelijk is om in Den Haag een Centrum Seksueel Geweld te openen, waarbij een geïntegreerde intake van hulpverleners en politie voorop staat.

Voor alle betrokkenen, slachtsoffers én daders, is het van belang de drempel te verlagen om hulp te zoeken bij huiselijk geweld. Zoals aangekondigd in de brief ‘Voortgang geïntensiveerde aanpak huiselijk geweld’ (RIS301886) wil het college ook inzetten op het begeleiden van plegers van huiselijk geweld en hen ondersteunen bij het vinden en aanvaarden van hulp. Met het doorbraakteam wordt onderzocht hoe daaraan het beste vorm en inhoud kan worden gegeven.

In het doorbraakteam werkt de gemeente samen met partners aan de aanpak van huiselijk geweld. Dat zijn: de politie, Openbaar Ministerie, Veilig Thuis Haaglanden, Jeugdbescherming West en andere ketenpartners. In het team worden verbetervoorstellen voor de integrale aanpak huiselijk geweld besproken. De burgemeester is voorzitter van dit team. Er worden cases besproken waarin duidelijk wordt bloot gelegd hoe complex de problematiek vaak is. Dit geldt ook voor de samenwerking tussen ketenpartners, die elk hun eigen invalshoek en doelstelling hebben en vaak zijn gebonden aan hun eigen uitgangspunten en randvoorwaarden. Duidelijk is dat er langdurig aandacht nodig is om structurele verbeteringen te realiseren. Daar moet het doorbraakteam een bijdrage aan gaan leveren.

Aanpak van overlast en onveilige situaties door personen met verward gedrag
De gemeente Den Haag werkt samen met ketenpartners aan een sluitende, integrale aanpak voor personen met verward gedrag. Het laatste redmiddel bij verward gedrag is gedwongen zorg. Op 1 januari 2020 treedt de Wet verplichte ggz in werking. Dit vraagt om extra investeringen. Het gaat om het beoordelen van de meldingen die bij de gemeente binnenkomen en het uitvoeren van het verkennend onderzoek dat op een melding kan volgen. In de wet wordt tevens geregeld dat, in het geval dat de burgemeester een crisismaatregel oplegt, de betrokkene altijd de gelegenheid geboden moet krijgen om te worden gehoord.

De gemeente investeert de komende jaren in preventie, vroegsignalering en bemoeizorg. Dat doet de gemeente met behulp van extra, door de gemeente bekostigde inzet in gespecialiseerde ggz-wijkteams en laagdrempelige voorzieningen dicht bij de mensen. Daarnaast regelt de gemeente, voorlopig in een regionale pilot, passend vervoer voor personen met verward gedrag.

De opvang voor mensen met verward gedrag heeft een regionale functie in de opvang en triage. De opvang is 24/7 open met een zorgteam van forensisch verpleegkundigen, artsen en reclasseringsmedewerkers. Personen met verward gedrag die binnenkomen, krijgen snel een somatische en psychiatrische screening. Op basis daarvan wordt bepaald wat er verder nodig is. Jaarlijks worden ongeveer 1.800 personen bij deze opvang binnengebracht.

Haagse veiligheidsbeleid: drie sporen

Spoor 1: Aanpak van high impact crimes

Woninginbraak, straatroof, overvallen
De gemeente gaat door met het stevig aanpakken van high impact crimes met een gebiedsgerichte, probleemgerichte inzet. Denk hierbij aan woninginbraak, straatroof en overvallen. De afgelopen jaren is het aantal high impact crimes sterk gedaald. Die trend wil de gemeente doorzetten. Dat kan alleen als bewoners en bedrijven meedoen. De gemeente biedt voorlichting, materiaal en een persoonlijke benadering. De gemeente ondersteunt ook de buurtpreventieteams en WhatsApp-groepen. Er is een netwerk en overlegstructuur met ondernemers vanuit het Keurmerk Veilig Ondernemen, waar het terugdringen van high impact crimes voorop staat. De gemeente wil dit netwerk uitbreiden in gebieden waar signalen zijn van ondermijning, overlast en criminaliteit.

  • De hotspotaanpak richt zich in 2020 op buurten waar het aantal inbraken relatief hoog is. In die gebieden is de gemeente extra actief met preventie-activiteiten en het stimuleren van fysieke maatregelen om inbraken te voorkomen.
  • De gemeente gaat komend jaar door met de persoonsgerichte aanpak van notoire daders.
  • De gemeente maakt prestatieafspraken met woningbouwcorporaties over inbraakwerende maatregelen bij renovaties.
  • Slachtoffers van een overval krijgen indien gewenst een nazorgbezoek van de gemeente. Niet alleen om hen een hart onder de riem te steken, maar vooral ook om advies te geven om een volgende overval te voorkomen.

Persoonsgerichte aanpak van jongeren
De persoonsgerichte aanpak van jongeren richt zich op jongeren tot en met 23 jaar, vaak de plegers van high impact crimes. Deze jongeren hebben vaak ook problemen op het gebied van financiën, school, werk en huisvesting. Nauwe samenwerking en afstemming met onze partners is daarom erg belangrijk.

Jongeren die uit een justitiële jeugdinrichting komen, worden besproken in een integraal overleg van de Raad voor de Kinderbescherming. Hier maken de samenwerkingspartners per jongere een plan van aanpak dat zich richt op vier thema’s: financiën, school, werk en huisvesting. De trajecten die de gemeente inkoopt, zijn gericht op het voorkomen van herhaling of het verder afglijden van risicojongeren.

We gaan komende periode intensiever samenwerken met de externe ketenpartners en de betrokken gemeentelijke diensten. De inzet is om de overgang van een justitiële jeugdinrichting naar de samenleving optimaal te laten verlopen.

Persoonsgerichte aanpak volwassenen
Ieder jaar worden er ongeveer 450 volwassenen besproken in het Veiligheidshuis. Voor circa 175 van hen maakt de gemeente samen met zorgpartners en justitiële partners een integraal plan van aanpak. Bij 50 personen gaat het om een intensieve aanpak. Hierbij is extra aandacht voor ex-gedetineerden en woninginbrekers. Deze groep heeft veelzijdige problemen, waaronder financiële problemen, huisvesting, illegaliteit, werkloosheid, psychische en verslavingsproblematiek. Trajecten waarin deze mensen passende hulp en ondersteuning krijgen om terug te keren naar de samenleving moeten helpen om herhaling te voorkomen.

Spoor 2: Gebieds- en probleemgerichte aanpak in wijken en buurten

De gemeente geeft in 2020 extra aandacht aan wijken en buurten die achterblijven. Dat gebeurt gericht en integraal. We treden hard op tegen criminaliteit, overlast en hardnekkige handhavingsknelpunten.

Haagse aanpak van problematische (jeugd-)groepen
De gemeente voert de regie op de aanpak van problematische (jeugd)groepen. Elk half jaar brengen  we de problematische jeugdgroepen in kaart. Zo kunnen gemeente, politie en Openbaar Ministerie (de driehoek) op tijd capaciteit en middelen vrijmaken. De driehoek bepaalt de prioriteiten op basis van actuele ontwikkelingen. Daarbij maken we onderscheid tussen groepen met hoog, midden en laag risico, afhankelijk van het type criminaliteit en de overlast dat zij veroorzaken. Een verdiepende analyse maakt structuren en verbanden zichtbaar bij de jongeren en jongerengroepen met een hoog risico.

De persoonsgerichte en groepsgerichte aanpak zijn belangrijke pijlers, maar ook de gebiedsgerichte aanpak inclusief de bestrijding van ondermijning. Het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) leveren hieraan hun bijdrage. Zo kunnen we zowel de zichtbare als de onzichtbare criminaliteit bestrijden.

Ook de minder zwaar beoordeelde jeugdgroepen in Den Haag worden integraal aangepakt, onder regie van de gemeente. De beste resultaten halen we door niet alleen in te zetten op individuele jongeren, maar op de hele groep en de omgeving. Hoe beter de aanpak van overlast is verankerd in de wijk, hoe effectiever. Daarom zijn de verschillende betrokken partijen – het Centrum voor Jeugd en Gezin, de Jeugd- en Maatschappelijke Ondersteuningsteams en reclassering – vaak in de politiebureaus te vinden. Ook het jongerenwerk is in de wijk een belangrijke schakel. Als dat nodig is, wordt het Veiligheidshuis ingeschakeld voor een persoonsgerichte aanpak van de individuele leden van problematische (jeugd-)groepen.

Gebiedsgerichte Integrale Handhavingsacties
Minimaal 10 keer per jaar vinden er in Den Haag grote handhavingsacties plaats. De gemeente controleert dan op overbewoning, overtredingen van de APV, of een gebied toegankelijk is voor de hulpdiensten en of er fout wordt geparkeerd. Met zulke acties geven we als gemeente een duidelijk signaal dat criminaliteit en overlast niet worden getolereerd in Den Haag. Bij de keuze voor een actiegebied wordt vooral gekeken naar de stadsdelen met ernstige problemen op het gebied van veiligheid en leefbaarheid. Na afloop van de acties informeert de gemeente de bewoners via www.denhaag.nl/veilig en sociale media.

Cameratoezicht
In Den Haag maakt cameratoezicht altijd onderdeel uit van een afgewogen pakket met maatregelen om overlast en criminaliteit op een bepaalde plek te bestrijden De inzet van camera’s gebeurt zorgvuldig en weloverwogen vanwege de privacy en het effect op de veiligheidsbeleving. Er staan 106 camera’s op vaste locaties in de stad, de 30 camera’s rond het stadion van ADO Den Haag niet meegeteld. Daarnaast zijn 22 camera’s beschikbaar voor flexibele en tijdelijke inzet. De burgemeester kan een gebied aanwijzen waarbinnen de camera’s flexibel worden ingezet. In 2021 evalueert de gemeente de camera’s op vaste locaties in de stad over de periode 2016 tot en met 2020.

Gebiedsgericht instrumentarium om alcohol- en drugsoverlast terug te dringen
De gemeente wil het aantal gebieden met een alcohol- of softdrugsverbod terugdringen. Zo’n verbod is een uiterste middel dat tijdelijk wordt ingezet bij structurele overlast. In 2019 evalueren we de pilot over het verbod op blowen. Afhankelijk van de uitkomsten beslist de gemeente of er een softdrugsverbod komt.

De Drank- en horecawet verbiedt dat jongeren onder de 18 jaar in voor publiek toegankelijke ruimten alcohol bezitten. De politie en gemeente delen boetes uit als ze dit constateren. De gemeente zet toezichthouders in om de verkoop van alcohol aan minderjarigen tegen te gaan in de horeca, supermarkten, slijterijen en tijdens evenementen. De gemeente pakt supermarkten, slijterijen en horeca streng aan als ze alcohol verkopen, zoals vastgelegd in het handhavingsbeleid.

Drugspanden
Artikel 13B van de Opiumwet biedt de mogelijkheid om woningen en bedrijfspanden te sluiten als sprake is van illegale handel in drugs. De gemeente blijft dit artikel gebruiken in de strijd tegen drugsgerelateerde overlast en criminaliteit.

Overlastwet
Ook in 2020 pakt de burgemeester mensen aan die de openbare orde verstoren. Dit doen we op basis van de Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (Overlastwet). We richten ons op mensen die overlast veroorzaken door alcohol- en drugsgebruik in wijken en buurten, maar ook op grote evenementen, zoals de jaarwisseling en het EK voetbal 2020.

Bedelverbod
In 2020 wordt het bedelverbod in de aangewezen gebieden het centrum, Laak, winkelgebieden De Stede, Leyweg en Loosduinse Hoofdstraat gehandhaafd door politie en handhavingsteam. In de veiligheidsoverleggen in de stadsdelen wordt de situatie goed in de gaten gehouden. Als dat nodig is, komen er nieuwe gebieden bij of valt er een gebied af.

Spoor 3: Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit

Dit spoor gaat over het dwarsbomen van het criminele verdienmodel en het weerbaar maken van bewoners en bedrijven tegen criminele organisaties. De gemeente gaat dit komende jaren steviger aanpakken, uiteraard samen met de veiligheidspartners. De aanpak is themagericht (o.a. hennepteelt, drugs, mensenhandel, witwassen en vastgoedfraude), subjectgericht (o.a. cruciale spelers in criminele netwerken en dadergroepen), gebiedsgericht (o.a. Zevensprong en Weimarstraat) en objectgericht (o.a. hotspots, vrijplaatsen).

Samen met onder andere de politie, het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst gaan we het criminele verdienmodel dwarsbomen. De gemeente doet dat met bestuurlijke maatregelen om te voorkomen  dat criminele organisaties voet aan de grond krijgen in Den Haag. Het gaat dan bijvoorbeeld om de vergunningplicht voor shishalounges en vechtsportgala’s. Dergelijke maatregelen kosten tijd en capaciteit.

Ondermijningstafel
Aan de ondermijningstafel treffen gemeente, de politie, het Openbaar Ministerie en andere RIEC-partners elkaar in 2020 om signalen van ondermijning te beoordelen en afspraken te maken over de aanpak van concrete casussen. Als onze partners trends signaleren en als er verbeteringen in de structuur nodig zijn, dan zullen we als gemeente niet aarzelen om het beleid bij te stellen.

Weerbaarheid gemeentelijke organisatie
Over de hele breedte van de gemeentelijke organisatie moet het besef groeien dat het risico bestaat dat de gemeentelijke dienstverlening en (de uitvoering van) het gemeentelijke beleid onbedoeld ruimte kunnen bieden aan criminele praktijken. Daarom gaat de gemeente checken of de eigen kritische werkprocessen voldoende zijn beschermd tegen ondermijning. Is onze informatiepositie op orde en is de organisatie integer? De gemeente neemt ambtelijke processen onder de loep en screent ambtenaren in vertrouwensposities.

Weerbaarheid branches
De gemeente blijft alert op de weerbaarheid van Haagse branches die kwetsbaar zijn voor ondermijnende criminaliteit. Denk bijvoorbeeld aan installatiebedrijven die hennepkwekerijen faciliteren.

Informatie delen
De gemeentelijke diensten slaan de handen ineen om alle beschikbare informatie te delen. Het college gaat op basis van het Haags integraal ondermijningsbeeld verdere strategische keuzes maken voor 2020 en daarna. Dat begint met alertheid van onze frontlijnmedewerkers, zoals boa’s (ook leerplichtambtenaren), toezichthouders, vergunningverleners, baliemedewerkers en buitendienstmedewerkers.

Er kan een aanzienlijke winst worden behaald door informatie die nu gefragmenteerd bij de gemeente aanwezig is, bijeen te brengen en logisch te structureren en vervolgens te analyseren. Dit alles uiteraard met strikte inachtneming van de privacyregels. Hiervoor is de gemeente gestart met een informatieknooppunt ondermijning. Tevens vraagt de gemeente de landelijke overheid om een beter juridisch kader voor het delen van informatie.

De gemeente heeft voor 3 jaar geld ontvangen uit het landelijk Ondermijningsfonds. Dit gaat naar 3 projecten:

  • Beter toezicht in Scheveningen Haven.
  • Een intensieve aanpak van een buurt waar veel ondermijnende activiteiten worden gesignaleerd.
  • Onderzoek naar geldstromen bij o.a. Money Transfer-kantoren (waarvan er veel in het stadscentrum zitten).

Haags Economisch Interventie Team (HEIT)
De kerntaak van het HEIT is het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid en het aanpakken van alle misstanden in de prostitutiebranche. Dit doet de gemeente met integrale controles in Den Haag en de regio. In het team werken verschillende partners samen, zoals de gemeente, politie, de belastingdienst, de douane, de Inspectie SZW en het UWV.

In Den Haag en de regio worden honderden ondernemingen gecontroleerd bij signalen van malversaties. Signalen kunnen via meldingen van bewoners binnenkomen maar ook vanuit de politie, gemeenten of partners. Het HEIT is een belangrijke partner in de aanpak van ondermijnende criminaliteit en het tegengaan van oneerlijke concurrentie.

Bibob
Ook de Wet Bibob is voor de gemeente een belangrijk instrument bij de bestrijding van ondermijning. De gemeente Den Haag past de Wet Bibob vooral toe bij horeca, coffeeshops, prostitutie en grote omgevingsvergunningen met bouwactiviteiten. Jaarlijks toetsen we zo’n 700 ondernemingen en vergunningen. In een kwart van de gevallen leidt dit tot nader onderzoek, eventueel gevolgd door een adviesaanvraag bij het landelijk bureau Bibob. Met de inzet van deze wet gaan we ondermijning, oneerlijke concurrentie en vermenging van onder- en bovenwereld tegen. Inzet is om de genoemde branches te blijven vrijwaren van criminele inmenging. Daartoe wordt het Gemeentelijk Bureau Bibob structureel uitgebreid met drie fte.

Mensenhandel
Mensenhandel is gericht op uitbuiting en kent verschillende verschijningsvormen. Uitbuiting komt niet alleen in de prostitutie voor. Het gaat ook om arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting, bijvoorbeeld in andere sectoren van arbeids- en dienstverlening. Ook minderjarigen kunnen slachtoffer van mensenhandel worden.

Mensenhandel vraagt om een integrale aanpak: van preventie tot bestrijding en bescherming van slachtoffers. Samenwerking tussen de zorg- en veiligheidsketens is hierbij essentieel. De gemeente gaat zich richten op bewustwording en actieve signalering van mensenhandel. Verder gaan we een plan ontwikkelen voor de aanpak van mensenhandel. Daarbij zorgt de gemeente voor goede ketenregie en samenwerking, onder meer tussen zorg- en veiligheidspartners.

Prostitutie
De gemeente wil de positie van sekswerkers in Den Haag verbeteren. Misstanden worden hard aangepakt. De gemeente zet in op vrouwenprostitutie en verkent de jongens- en transgenderprostitutiebranche.

De gemeente houdt toezicht op de vergunde prostitutiebranche. Elke exploitant moet een goedgekeurd bedrijfsplan hebben waarin staat hoe de ondernemer zorgt voor veilige en hygiënische werkomstandigheden. Alle seksinrichtingen met een vergunning worden minimaal 6 keer per jaar gecontroleerd. Elke 4 jaar vindt een Bibob-toets plaats op alle vergunningen.

Op dit moment werkt de Rijksoverheid aan een nieuw voorstel voor prostitutiewetgeving. Mogelijk zal deze wetgeving voorzien in een wettelijke basis voor de lokale intakegesprekken met sekswerkers en een minimumleeftijd voor sekswerkers. Zodra de nieuwe wetgeving inwerking treedt, zal de gemeente uiteraard de nieuwe bepalingen implementeren en de huidige regelgeving hierop aanpassen.

We blijven prioriteit geven aan toezicht en handhaving van de niet-vergunde prostitutie, zoals de Chinese wellnessbranche, thuiswerkers, hotelprostitutie en de illegale escort. Daarbij zoekt de gemeente naar efficiëntere manieren voor controles, met name om misstanden aan te pakken in het aanbod van prostitutie via internet.

Veilig uitgaan
De gemeente wil een veilig uitgaansklimaat zonder agressie en geweld. Ondernemers krijgen het vertrouwen en de gemeente confronteert hen zo min mogelijk met controles en toezicht. Dit vertrouwen gaat gepaard met verantwoordelijkheid. De gemeente verwacht van horecaondernemers dat zij rekening houden met omwonenden en samenwerken met de toezichthouders aan een veilig uitgaansklimaat en een schone, verzorgde buitenruimte.

In gebieden waar de leefbaarheid niet op het gewenste niveau is, wordt toezicht gerichter ingezet. Daarbij kiest de gemeente voor informatiegestuurd toezicht. Dat wil zeggen dat we kijken naar de informatie uit de gebiedsscans veiligheid, de leefbaarheidsscans en signalen uit het veld. Bij incidenten en overlast neemt de gemeente passende bestuurlijke maatregelen, zoals vastgelegd in het handhavingsbeleid. De gemeente beoordeelt iedere casus daarbij op zijn eigen merites. Dit versterkt de balans tussen enerzijds een prettig woon- en leefklimaat van de buurt en anderzijds optimale ruimte voor ondernemers.

Ondernemers, bewoners en partners, zoals de Koninklijke Horeca Nederland en de politie, denken mee met de gemeente over de stedelijke kaders. Bij dat samenspel horen gedeelde verantwoordelijkheden. Ondernemers en bezoekers hebben respect voor toezichthouders en de gemeente geeft ruimte voor vernieuwende ondernemers. Bij problemen of klachten werken ondernemers en bewoners gezamenlijk aan oplossingen. Daarnaast verwacht de gemeente dat niemand mensen uitsluit: iedereen is welkom in Den Haag.

Coffeeshops
Den Haag telt 36 coffeeshops. De coffeeshopbranche is kleinschalig, transparant en beheersbaar. Dat is mede te danken aan het Haagse coffeeshopbeleid met strikte handhaving van de AHOJG-criteria: geen affichering, geen harddrugs, geen overlast, geen verkoop aan jeugdigen onder de 18 jaar, geen grote hoeveelheden. Daarnaast stellen we voorwaarden aan de ligging ten opzichte van scholen en aan de kwaliteit.

Een blijvend punt van aandacht is de overconcentratie van coffeeshops in het Zeeheldenkwartier en de Weimarstraat. Exploitanten hebben daarbij de mogelijkheid om hun bedrijf te verplaatsen naar een passende locatie buiten deze gebieden, waaronder panden die eventueel vrijkomen als een exploitant niet door de Bibob-toets komt.

Een locatie kan passend zijn als het bestemmingsplan horeca toestaat en er geen zwaarwegende redenen zijn tegen de vestiging van een coffeeshop. Deze kunnen worden ontleend aan adviezen van de politie of van gemeentelijke diensten. De zwaarwegende redenen spelen sowieso een rol als er bijvoorbeeld sprake is van een specifieke woonstraat of de directe nabijheid van overlastgevoelige voorzieningen. Passende locaties zijn lastig te vinden.

Initiatieven om een coffeeshop uit de Weimarstraat te verplaatsen, worden zeer zorgvuldig beoordeeld. Daarbij houden we rekening met de noodzaak om een einde te maken aan de overconcentratie. Ondertussen blijft het college zich inspannen om de openbare orde en veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. Dit gebeurt in periodiek overleg met de branche, die in meerderheid is verenigd in de Haagse Coffeeshops Vereniging.

Heling
De helingaanpak wordt komende periode voortgezet als onderdeel van de ondermijningsaanpak en als sluitstuk van de aanpak van high impact crimes. De gemeentelijke handhavers voeren in 2020 samen met de politie 150 controles uit bij de opkopers van elektronica, sieraden, ijzerwaren, rijwielen en kunst. De gemeente richt zich op de opkopers waarbij uit controle op het digitaal opkoopregister blijkt dat bij hen de grootste kans bestaat om gestolen goederen aan te treffen.

Kerntaken openbare orde en veiligheid

Evenementen
In 2019 zijn de inspanningen van Den Haag bekroond met de titel: Evenementenstad van het jaar. In 2020 wil de gemeente doorgaan met verbetering van de dienstverlening aan organisatoren. Op deze wijze zoekt Den Haag de balans tussen de rode loper voor aansprekende evenementen en veiligheid voor de bezoekers van deze evenementen. Dit is een continu proces van afstemming tussen alle betrokken in- en externe actoren, waaronder omwonenden.

In 2020 investeren we opnieuw in de communicatie met organisatoren. Het gemeentelijke centrale evenementenbureau speelt hierin een belangrijke rol. In een vroeg stadium checkt de gemeente onder regie van dit bureau de geschiktheid van locaties, eventuele bestuurlijke knelpunten en de mogelijkheden tot subsidiering. Hierdoor moet het voor organisatoren makkelijker worden om een succesvol evenement te organiseren. De hulpdiensten zijn intensief betrokken bij de vergunningverlening rondom evenementen vanwege de evenementenveiligheid.

Gezien het dreigingsniveau in Nederland treft de gemeente ook in 2020 preventiemaatregelen in de openbare ruimte bij evenementen en bijzondere gebeurtenissen. Zo wil de gemeente de veiligheid van het publiek zoveel mogelijk waarborgen.

Jaarwisseling
Den Haag spant zich elk jaar weer in om de jaarwisseling succesvol en veilig te laten verlopen. In samenwerking met de hulpdiensten, de gemeentelijke handhavingteams, de stadsdelen en de jeugdwerkers wordt de jaarwisseling voorbereid in de stadsdelen. De inzet van goedwillende Hagenaars zorgt er mede voor dat de jaarwisseling zo veilig en feestelijk mogelijk verloopt. Overlast voorkomen we zoveel mogelijk door een combinatie van preventiemaatregelen, voorlichting en lik-op-stuk beleid. Ook blijven we feestelijke activiteiten, zoals vuurwerkshows, toejuichen en ondersteunen. Rondom ziekenhuizen, dierenasiels en kinderboerderijen zijn verplichte vuurwerkvrije zones. Daarnaast steunen we de wijken en buurten die een vrijwillige vuurwerkvrije zone willen. Tot slot zal de gemeente in het kader van de vreugdevuren in de stad opnieuw inzetten op een evenementenvergunningprocedure. De lessen voor de jaarwisseling 2019-2020 zullen hierin worden betrokken.

Voetbal
De gemeente werkt goed samen met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag. Er zijn het afgelopen seizoen geen grote incidenten geweest en de politie kan meer op de achtergrond blijven.
De komende jaren willen we de politie-inzet structureel onder de 10.000 uur houden, liefst nog lager. Dit blijft moeilijk om te plannen en is afhankelijk van zaken als: sportieve resultaten, het ontstaan van nieuwe supportersgroepen en evenementen rond de wedstrijden.

Er is een nieuwe groep jeugdige supporters, die vooral buiten de thuiswedstrijden om overlast veroorzaakt. Lastig blijft de frictie tussen een deel van de ADO Den Haag-supporters en een deel van de Ajax-supporters. Dit bleek opnieuw in het voorjaar van 2019 toen diverse plekken in Amsterdam werden beklad en een granaat aan het Haagse supportershome werd opgehangen.

Brandweer en rampenbestrijding

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Bijdrage aan Brandweer en rampenbestrijding

44.118

0

44.118

Brandweerzaken
Vanuit het meerjarenbeleidsplan van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)(RIS 294229) is gestart met nieuwe aspiranten die intern worden opgeleid tot brandweerman of -vrouw. Daarbij streeft de brandweer naar een diverse organisatie, passend bij het werkgebied van Haaglanden. De brandweer investeert in het vinden en binden van vrijwilligers die onmisbaar zijn. De dagelijkse brandweerzorg wordt geleverd vanuit 23 kazernes in de regio Haaglanden. Al deze kazernes leveren gelijkwaardige brandweerzorg. Dit neemt niet weg dat de risico’s per gebied verschillen. Binnen de brandweer wordt daarom – in lijn met het vastgestelde meerjarenbeleid – gewerkt aan een risico- en vraaggestuurde brandweer.

Strandveiligheid

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Treffen van jaarlijkse maatregelen om de strand- en zwemveiligheid te bevorderen

934

0

934

Strandveiligheid
De gemeente zet zich ook in 2020 in voor goede strand- en zwemveiligheid. Elk jaar wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de strandbewaking. De VRH ontwikkelt de plannen voor de strandveiligheid voor de komende jaren.

Het gebruik van strand en zee door het jaar heen neemt toe. Daardoor is er vanuit de hulpdiensten behoefte aan twee vaste multidisciplinaire hulpposten op de stranden van Kijkduin en Scheveningen. Deze posten stellen de hulpdiensten in staat om hun taken jaarrond uit te voeren.

De verantwoordelijkheid voor de zwemveiligheid op en rond de Zandmotor ligt bij 3 partijen: de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en de Omgevingsdienst Midden-Holland. Zij werken daarbij nauw samen met de reddingsbrigades van het Westland en Den Haag en met de VRH.

Crisisbeheersing in de regio
Binnen de VRH zijn 9 gemeenten onderdeel van de regionale, multidisciplinaire crisisorganisatie. Deze structuur zorgt ervoor dat in iedere gemeente het bestuur bij elk incident, crisis of ramp 24/7 adviezen en ondersteuning ontvangt vanuit de eigen organisatie. Voor de samenwerkende gemeenten levert Den Haag de coördinerend gemeentelijk functionaris. Deze functionaris coördineert de maatregelen van de regiogemeenten bij de rampenbestrijding. Het gemeenschappelijke bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing ondersteunt de functionaris hierbij. Den Haag faciliteert dit bureau namens de regiogemeenten.

Crisisorganisatie gemeente Den Haag
De komende periode werkt de gemeente Den Haag aan de regionale visie op de structuur van de crisisorganisatie. Hierbij is de nafase van een crisis of ramp belangrijk. Daar is het college verantwoordelijk voor. De nafase richt zich op het uitvoeren van activiteiten die, na een ontwrichtende situatie, gericht zijn op het herstel en de nazorg van mens, dier, leefmilieu en samenleving.

Cybercrisis
De samenleving digitaliseert in een hoog tempo. We worden steeds meer afhankelijk van een goed functioneerde ICT-infrastructuur en -dienstverlening. Uitval van ICT heeft direct gevolgen voor de veiligheid, openbare orde en maatschappelijke continuïteit. Het is daarom van groot belang om snel en effectief te reageren op een cybercrisis of -incident. De komende jaren maakt het handelingskader cybergevolgbestrijding helder waar de verantwoordelijkheden liggen en welke werkwijze we binnen de gemeente hanteren bij een cybercrisis.