Deelnemingen
Deelnemingen
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter BV (ROM)
Programma
11. Economie
Doel / openbaar belang
Het stimuleren van de economische ontwikkeling in de regio Zuid-Holland en hiermee het versterken van de positie en de internationale concurrentiekracht van Zuid-Holland en Nederland.
(Aandelen)verhoudingen
Naast de gemeente Den Haag zijn de gemeentes Rotterdam, Delft, Leiden en Westland, het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland, de TU Delft Holding B.V., Libertatis Ergo Holding B.V., Erasmus MC, Academisch Ziekenhuis Leiden, Stichting Holdingsfonds Economische Investeringen Den Haag aandeelhouders. Het aandelenbelang bedraagt 0,803%.
Bestuurlijk belang
De gemeente is als aandeelhouder bestuurlijk vertegenwoordigd op de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Wethouder Bruines is inhoudelijk verantwoordelijk.
Ambt. Benoeming
N.v.t.
Financieel belang
Het gemeentelijk aandeel in het aandelenkapitaal bedraagt € 0,5 mln. Daarnaast bestaat er een subsidierelatie met InnovationQuarter.
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
InnovationQuarter heeft haar meerjarenplan 2019-2022 gepresenteerd. Uitgangspunt hierin is de nadruk op het creëren van impact, de strategische inzet van mensen en middelen op een wijze die duurzaam verschil maakt, structuurversterkend is en aansluit bij huidige en toekomstige sterktes van de regio. Deze inzet vertaalt zich in direct economische impact (gedane en uitgelokte investeringen en gecreëerde banen), strategisch economische impact (inspanningen samen met partners om ecosystemen en clusters in onze regio te versterken en de internationale aantrekkingskracht van onze regio verbeteren) en maatschappelijke impact (positieve bijdrage aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op voeding, gezondheid, energie en veiligheid). Naast de procesverantwoordelijkheid voor de Roadmap Next Economy heeft InnovationQuarter ook de uitwerking en uitvoering van het Zuid-Hollands Investeringsplatform op zich genomen. Een klein kernteam van financial engineers gaat projecten in de regio gestructureerd helpen bij het financierbaar maken van hun business case en het toegang bieden tot financiering. Gemeente Den Haag verleent hiervoor 108.000 euro subsidie.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 55.938
€ 55.883
Vreemd vermogen
€ €5.936
€ 6.881
Resultaat
-/- € 1.329
-/- € 1.055
Dividend
€ 0
€ 0
Nb. Begrotingscijfers zijn niet beschikbaar; in plaats daarvan zijn de gegevens uit de laatste (geconsolideerde) jaarrekening opgenomen.
Deelnemingen
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Programma
15. Financiën
Doel / openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecificeerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A). Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. De BNG biedt financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. Daarnaast neemt zij deel aan projecten in de vorm van publiek private samenwerking (PPS)
(Aandelen)verhoudingen
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente Den Haag heeft 2,3% van de aandelen.
Bestuurlijk belang
De wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank dividend uitgekeerd. Over het jaar 2018 was dit € 159 mln., zijnde 50% van de nettowinst. Van de nettowinst is € 318 mln. beschikbaar gesteld aan de aandeelhouders. In 2019 heeft Den Haag € 3,6 mln. dividend ontvangen
Materiële risico’s
Geen.
Ontwikkelingen
De BNG Bank heeft een goed jaar gehad. Uit het jaarverslag blijkt dat de bank het jaar 2018 af sluit met een nettowinst van € 337 mln. (ten opzichte van € 393 mln. in 2017). Het eigen vermogen van BNG Bank is in het verslagjaar met € 0,3 miljard toegenomen tot € 5,0 miljard. De leverage ratio van de bank is ten opzichte van ultimo 2017 met 0,3% toegenomen tot 3,8%. De vereiste minimum norm conform BASEL III is 3% per 1 januari 2018. BNG Bank wilde een buffer aanhouden van 3,3% leverage ratio. De positieve ontwikkeling van de leverage ratio is aanleiding voor BNG Bank om het hoger dividendpercentage van 50% in 2019 ten opzichte van 37,5% in 2018 voor te stellen.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen (einde jaar)
4.220.000
4.257.000
Vreemd vermogen (einde jaar)
133.251.000
135.805.000
Resultaat
393.000
337.000
Dividend
2.200
3.600
Nb. De cijfers voor het vreemd vermogen, eigen vermogen en het resultaat zijn afkomstig uit de jaarrekening 2017 en 2018 van N.V Bank Nederlandse Gemeente. Dividend betreft het dividend dat in 2019 is uitgekeerd.
Deelnemingen
N.V. Dunea
N.V. Dunea
Programma
15 Financiën
Doel / openbaar belang
Voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater zowel binnen als buiten het distributiegebied. Daarbij moet Dunea voldoen aan de eisen van verantwoord natuurbeheer van het toevertrouwde duingebied met inachtneming van de eisen van verantwoorde waterwinning. Tevens beheert Dunea andere onderdelen van de waterketen zoals riolering en afvalwaterzuivering zowel binnen als buiten het distributiegebied.
(Aandelen)verhoudingen
De aandeelhouders van Dunea zijn de 18 gemeenten in het verzorgingsgebied van Dunea. Naast de gemeente Den Haag (39,06%) zijn dit onder andere Leiden (9,6%) en Zoetermeer (9,7%). Eén keer per vijf jaar zal worden nagegaan of de verdeling van geplaatste aandelen in het kapitaal van Dunea overeenstemt met de verhouding van de inwoneraantallen van de gemeenten.
Bestuurlijk belang
Wethouders Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoeming
nvt
Financieel belang
39,06%
Materiële risico’s
nvt
Ontwikkelingen
De aandeelhouders stellen jaarlijks de drinkwatertarieven vast. De tarieven dienen ter dekking van de kosten. De gemeente Den Haag streeft ernaar dat de tarieven ieder jaar maximaal met het inflatiepercentage stijgen. Dit is de afgelopen jaren gelukt. Begin 2020 wordt de een nieuwe meerjarenbegroting verwacht
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
231.000
241.000
Vreemd vermogen
371.000
372.000
Resultaat
10.600
10.300
Dividend
0
0
Cijfers betreffen de degroting 2019 en MJB 2019-2023 van Dunea
Deelnemingen
N.V. Eneco
N.V. Eneco
Programma
15 Financiën
Doel / openbaar belang
Het op betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze leveren van duurzame energie en daaraan gerelateerde innovatieve producten en diensten aan particuliere en zakelijke klanten.
(Aandelen)verhoudingen
De aandeelhouders van het energiebedrijf zijn 44 Nederlandse gemeenten. De gemeente Den Haag bezit 16,55%. Rotterdam heeft 31,69% en Dordrecht 9,05% van de aandelen in bezit
Bestuurlijk belang
De wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
Voor 2020 is rekening gehouden met een dividendopbrengst van € 11,3 mln. I.v.m. de beoogde verkoop is vanaf 2021 er in deze voorliggende meerjarenbegroting geen rekening meer gehouden met dividend vanuit Eneco.
Materiële risico’s
De huidige aandeelhouders van Eneco vrijwaren de koper voor een claim van de oud-aandeelhouders van REMU N.V.. Een nadere toelichting hierover vind u in de paragraaf Weerstandsvermogen.
Ontwikkelingen
Een meerderheid van ca. 96% van het aandeelhouderskapitaal heeft het principebesluit genomen hun aandelen in Eneco te verkopen. In december 2019 heeft het college middels een raadsvoorstel (RIS 304177) het voorstel tot verkoop voorgelegd aan de raad. Op donderdag 16 januari 2020 heeft de raad hier mee ingestemd. Na definitieve verkoop worden de opbrengsten, middels een separaat raadsbesluit, in de Haagse meerjarenbegroting worden verwerkt.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
2.869.000
2.939.000
Vreemd vermogen
2.787.000
2.804.000
Resultaat
127.000
136.000
Dividend
10.500
11.256
Nb. De cijfers voor het vreemd vermogen, eigen vermogen en het resultaat zijn afkomstig uit de jaarrekening 2017 en 2018 van Eneco Groep N.V. Dividend betreft het dividend dat in 2019 is uitgekeerd.
Deelnemingen
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
N.V. Haagse Milieu Services (N.V. HMS)
Programma
15. Financiën
Doel / openbaar belang
Het beheer van het bedrijf dat afvalinzameling en -verwerking in de stad Den Haag verzorgt. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud een doelstelling. HMS ziet toe op een efficiënte en op een kwalitatief hoogwaardig resultaat gerichte uitvoering van reinigingstaken. Deze reinigingstaken zijn het gevolg van of houden verband met publieke regelgeving evenals op contractuele basis in het algemeen belang. Onder deze reinigingstaken worden verstaan:
a) inzameling, overslag en het transport binnen het grondgebied van de gemeente Den Haag b) verlening van andere diensten op het gebied van reiniging en het verrichten van aanvullende activiteiten.(Aandelen)verhoudingen
Gemeente Den Haag is 100% aandeelhouder en in het bezit van het enige prioriteitsaandeel.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De wethouder Van Tongeren vertegenwoordigt Den Haag als opdrachtgever van afvalinzameling.
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 454.000. De gemeente ontvangt een gegarandeerd resultaatsaandeel van € 1,2 miljoen. Het overige resultaat is een verdeling van 50%-50% tussen de gemeente en Renewi Overheidsdiensten B.V. zolang het rendement voor Renewi Overheidsdiensten B.V. 10% of lager is. Indien het rendement hoger is dan 10% dan geldt voor het meerdere de verdeling: 75% voor de gemeente en 25% voor Renewi Overheidsdiensten B.V. Indien de NV verlies maakt dan wordt dit volledig gedragen door Renewi Overheidsdiensten B.V.
Materiële risico’s
N.v.t.
Ontwikkelingen
Het netto resultaat in 2018 bedraagt € 3,1 mln. Dat is circa 0,5 mln. lager dan in 2017. In 2018 zijn er meer ondergrondse containers geplaatst, en is een nieuwe extra opdracht, het inzamelen van illegaal grofvuil, van start gegaan.
Momenteel is de herinrichting organisatie HMS onderhanden. Hiermee wordt meer invulling gegeven aan de operationele, tactische en strategische
onderwerpen en het sluit tevens aan op de ontwikkelingen binnen DSB en het project ‘Keten schoon’ waarbij HMS niet alleen als inzamelaar, maar ook als partner wordt gezien.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
454
454
Vreemd vermogen
13.960
14.534
Resultaat
3.602
3.127
Dividend
3.602
3.127
Cijfers betreffen de gegevens uit de laatste (geconsolideerde) jaarrekening van 2018 ten opzichte van de jaarrekening 2017. Resultaat betreft het resultaat over 2018, dividend betreft het dividend over 2018 dat in 2019 wordt ontvangen.
Deelnemingen
HTM Beheer B.V.
HTM Beheer B.V.
Programma
15. Financiën
Doel / openbaar belang
Beheermaatschappij van HTM Personenvervoer N.V. en HTM Railinfra B.V. Tevens beheerder van het OV-investeringsfonds Werelds Netwerk aan Zee wat met samenwerking tussen HTM en NS in 2013 tot stand is gekomen en wat nu wordt afgebouwd. Voor de financiën van de gemeente is waardebehoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente heeft 100% van de aandelen HTM Beheer in handen. HTM Beheer is op haar beurt 100% eigenaar van HTM Railinfra B.V. en 99,99· % eigenaar van HTM Personenvervoer N.V. 1 aandeel wordt gehouden door de MRDH.
Bestuurlijk belang
Wethouders Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoeming
Na een wensen- en bedenkingenprocedure is per 1 januari 2017 de directeur bestuurlijk en juridische zaken van de gemeente Den Haag benoemd als directeur HTM Beheer.
Financieel belang
De gemeente heeft € 42,091 mln. beschikbaar gesteld aan gestort kapitaal.
Materiële risico’s
n.v.t.
Ontwikkelingen
In de jaarrekening is gemeld dat de beoogde planning was om de holdingmaatschappij HTM Beheer te ontbinden, het gevolg hiervan is dat de gemeente Den Haag direct aandeelhouder wordt van HTM Personenvervoer en HTM Railinfra. De raad is eind 2019 van de voortgang op de hoogte gesteld (RIS 303947)
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2017
Eigen vermogen
105.168
104.510
Vreemd vermogen
620.637
656.421
Resultaat
2.700
Dividend
5.176
Eigen- en vreemd vermogen zijn op basis van het jaarverslag 2017 (stand per 1/1 en 31/12). Jaarverslag 2018 van HTM Beheer komt aan het eind van het jaar (oktober) beschikbaar. Dit is iets later ivm mogelijke ontbinding. Het resultaat betreft het resultaat van HTM Beheer over 2017. Het uitgekeerde dividend betreft het dividend dat in 2019 wordt uitgekeerd.
Deelnemingen
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
N.V. Stadsherstel Den Haag en Omgeving
Programma
15 Financiën
Doel / openbaar belang
Het behouden en restaureren van monumentale panden. Na bouwkundig herstel vindt functieherstel plats door het monument een passende bestemming te geven. De gerestaureerde panden worden door Stadsherstel marktconform verhuurd en in een enkel geval verkocht. Daarnaast behoort de bevordering van monumentenzorg in het algemeen tot de doelstellingen.
(Aandelen)verhoudingen
Gemeente Den Haag houdt 79.655 certificaten van aandelen. Dit vertaalt zich in 22,0% belang. De overige certificaten zijn in handen van gemeente(n), banken, verzekeringsbedrijven, institutionele beleggers en bouwbedrijven.
Bestuurlijk belang
Het aandeelhouderschap van Stadsherstel is in handen van wethouder Revis.
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
Gemeente Den Haag houdt 79.655 certificaten van aandelen.
Materiële risico’s
Op basis van een strategisch plan ingezet in 2017 heeft Stadsherstel als belangrijkste doelstelling om binnen de komende 4 jaar verder te groeien van 205 naar 300 eenheden (woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten). Hier wordt invulling aan gegeven door aankopen en mogelijke herontwikkeling van het binnengebied achter het voormalige schoolgebouw. Om deze doelstelling te behalen treedt Stadsherstel meer naar buiten om haar maatschappelijk draagvlak te vergroten.
Ontwikkelingen
In 2018 heeft Stadsherstel het al langer lopende traject van herfinanciering effectief afgesloten. Een groot deel van de financiering van de portefeuille van Stadsherstel is overgegaan naar de ASN Bank. De nieuwe financiering levert een verlaging van de uitgaande kasstroom. Daarnaast kan Stadsherstel profiteren van de huidige lage rentestanden.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
20.349
21.000
Vreemd vermogen
10.166
12.600
Resultaat
1.123
1.000
Dividend
92
92
Deelnemingen
N.V. Stedin Holding
N.V. Stedin Holding
Programma
15 Financiën
Doel / openbaar belang
Het verzorgen van veilig en betrouwbaar transport van gas en elektriciteit naar huishoudens en bedrijven en het beheer, aanleggen, aansluiten en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten, waarbij deze betaalbaar en betrouwbaar moet blijven.
Voor de financiën van de gemeente Den Haag is waarde-behoud en rendement van het geïnvesteerd vermogen een doelstelling.(Aandelen)verhoudingen
De aandeelhouders zijn 44 gemeenten, waaronder Den Haag (16,55% van de aandelen), Rotterdam (31,69% van de aandelen) en Dordrecht (9,05% van de aandelen).
Bestuurlijk belang
De wethouder Revis vertegenwoordigt de gemeente Den Haag als aandeelhouder.
Ambt. Benoeming
n.v.t.
Financieel belang
Conform het vigerend dividendbeleid wordt 50% van de nettowinst ter beschikking gesteld aan de aandeelhouders voor uitkering als dividend. Er wordt jaarlijks dividend uitgekeerd. Het dividend van Stedin is mede afhankelijk van de regulering van de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Deze regulering bepaalt hoe hoog de inkomsten van de energienetbeheerders mogen zijn. In 2017 is een nieuwe reguleringsperiode van vijf jaar ingegaan. Het dividend over 2019 zal in 2020 aan de gemeente worden uitgekeerd.
Materiële risico’s
N.v.t.
Ontwikkelingen
De visie van Stedin voor de komende jaren is het mogelijk maken van de energietransitie door focus op de kerntaken voor (toekomstig) netbeheer met excellente dienstverlening naar klanten. Deze visie is vertaald in een strategie met drie speerpunten, nl. beter netbeheer, de energietransitie mogelijk maken en een duurzame bedrijfsvoering.
De energietransitie in Nederland vereist substantiële investeringen in het verzorgingsgebied van Stedin. Deze door maatregelen van de Rijksoverheid gedreven investeringen leggen steeds meer druk op het financiële profiel van Stedin. Deze investeringen komen bovenop de doorlopende investeringen die nodig zijn om de waarde van alle door de ACM gereguleerde activa van Stedin te onderhouden.
In dit kader heeft Stedin samen met de aandeelhouderscommissie Stedin halverwege 2019 een werkgroep Lange Termijn Financieringsstrategie gevormd om onder meer met elkaar te onderzoeken hoe Stedin ook in de toekomst tegen acceptabele kosten tot de kapitaalmarkt toegang blijft houden.Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
€ 2.582.000
€ 2.699.000
Vreemd vermogen
€ 3.969.000
€ 4.292.000
Resultaat
€ 423.000
€ 118.000
Dividend
€ 4.639
€ 7.554
Cijfers betreffen de gegevens uit de laatste (geconsolideerde) jaarrekening van 2018 ten opzichte van de jaarrekening 2017. Resultaat betreft het resultaat over 2018, dividend betreft het dividend over 2018 dat in 2019 wordt ontvangen.
Deelnemingen
United Fish Auctions N.V.
United Fish Auctions N.V.
Programma
15. Financiën
Doel / openbaar belang
Behoud van de visafslag Scheveningen.
(Aandelen)verhoudingen
Gemeente Den Haag is in het bezit van 34% van de gewone aandelen UFA. Daarnaast heeft Den Haag één prioriteitsaandeel. Deze prioriteitsaandelen dienen ervoor om te waarborgen, dat beide gemeenten een gelijke invloed op de UFA hebben en alle belangrijke besluiten alleen met instemming van beide prioriteitsaandeelhouders kunnen worden genomen.
Bestuurlijk belang
Het aandeelhouderschap van de NV UFA is in handen van de wethouder Parbhudayal. Van de vijf leden van de Raad van Commissarissen, worden er twee benoemd op bindende voordracht van de gemeente Den Haag. Het betreft hier echter geen leden van het college van B&W.
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
Het door de gemeente gestorte kapitaal betreft € 1,2 mln.
Materiële risico’s
N.v.t.
Ontwikkelingen
De verwachting is dat de herontwikkeling van het project UFA/Noordelijk Havenhoofd Scheveningen in de tweede helft van 2019 definitieve vormen gaat aannemen. Voor UFA betekent dit renovatie met een verbrede kade en uitbreiding van het gebouw van de visafslag Scheveningen.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
4.645
4.763
Vreemd vermogen
2.416
2.700
Resultaat
413
118
Dividend
0
0
Gemeenschappelijke Regelingen
Gemeenschappelijke Regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Programma
2. College en Bestuur
Doel / openbaar belang
De Metropoolregio (MRDH) heeft tot taak, met inachtneming van hetgeen bij wet en in deze regeling is bepaald, het bevorderen van de samenwerking tussen de gemeenten met het oog op een voorspoedige ontwikkeling in het gebied en het beheer van de aan de regio toevertrouwde voorzieningen. Verbeteren van de bereikbaarheid en versterken van de concurrentiepositie ten behoeve van huidige en toekomstige werkgelegenheid.
(Aandelen)verhoudingen
MRDH is een gemeenschappelijke regeling van 23 gemeenten.
De gemeente Den Haag heeft een stem aandeel van 39/200 in het Algemeen Bestuur van de MRDH.Bestuurlijk belang
De burgemeesters van Den Haag en Rotterdam zijn voorzitter. Wethouders met de portefeuilles economie en verkeer zijn lid van de bestuurscommissies Economisch Vestigingsklimaat en Vervoersautoriteit. Burgemeester, weth. Van Asten en weth. Bruines zijn lid van het algemeen bestuur. Weth van Tongeren is plaatsvervangend lid van het Algemeen Bestuur. Raadsleden zijn lid van de adviescommissies en van de rekeningencommissie.
Ambt. Benoeming
n.v.t.
Financieel belang
De inwonerbijdrage bedraagt voor 2019 € 2,68 (totaal € 573.988) en wordt gedekt binnen programma 2. College en Bestuur.
Materiële risico’s
Het algemeen bestuur heeft op 9 december 2015 besloten dat de benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd, te weten € 100.000 voor de eerste vier jaar. Ultimo 2017 bedraagt deze ook € 100.000 (concept-jaarrekening 2017). Uit deze rekening 2017 blijken de volgende kengetallen:
- Netto schuldquote 97,4%%
- Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 0,0%
- Solvabiliteitsratio 0,5%
- Structurele exploitatieruimte -0,8%
De schuldquotes worden sterk beïnvloed door de aanwezige fondsen (met name BDU Verkeer en Vervoer), welke als (conform de BBV) vlottende schulden worden beschouwd. De fondsen bedragen eind 2018 € 218,7 mln. Het balanstotaal bedraagt € 1.558,6 mln.Ontwikkelingen
De opbouw van de begroting 2020 is gebaseerd op de twee kerntaken (vervoer en economisch vestigingsklimaat) en op de opgaven van de strategische agenda. Zorgen zijn er dat de investeringsruimte onder druk staat door afnemende rijksbijdragen en toenemende exploitatielasten. MRDH en de Vervoerregio Amsterdam zijn hierover in overleg met het Rijk. MRDH is betrokken bij de verkenningen naar een schaalsprong regionale bereikbaarheid voor het gebied CID/Binckhorst en bij de werkplaats metropolitaan OV.
In 2020 verleent MRDH eenmalig subsidie voor de investering in 10 Avenio’s voor HTM.
De inwonerbijdrage is beschikbaar voor economisch vestigingsklimaat en daaraan gerelateerde kosten.
De regiomonitor is ook in 2019 herhaald. De regiomonitor wordt gezamenlijk met de provincie uitgevoerd.Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
18,669 mln.
28,662 mln.
Vreemd vermogen
921,818 mln.
1.081,366 mln.
Resultaat
0
0
Dividend
0
0
Gemeenschappelijke Regelingen
Veiligheidsregio Haaglanden
Veiligheidsregio Haaglanden
Programma
4 Openbare orde en veiligheid
Doel / openbaar belang
De Veiligheidsregio behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.
Het bevorderen van goede samenwerking tussen de hulpdiensten, gemeenten
en andere partners in de regio op het gebied van crisisbeheersing. Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand en gevaar voor mensen en dieren. Het toezicht houden op het strand en het redden van baders in nood en het beheer van strandposten.(Aandelen)verhoudingen
De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam- Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Er is sprake van een gewogen stemverhouding. Het nemen van besluiten door het algemeen bestuur vindt plaats volgens de volgende
stemverdeling:
gemeenten < 30.000 inwoners: 1 stem;
gemeenten > 30.000 tot 90.000 inwoners: 2 stemmen;
gemeenten > 90.000 tot 150.000 inwoners: 3 stemmen;
gemeenten > 150.000 tot 300.000 inwoners: 4 stemmen;
gemeenten > 300.000 inwoners: 5 stemmen.Bestuurlijk belang
Het voorzitterschap van het dagelijks en algemeen bestuur is opgedragen aan de burgemeester van Den Haag. Tijdens crises en rampen die de gemeentelijke grenzen overschrijden kan de burgemeester van Den Haag besluiten als voorzitter van de Veiligheidsregio het opperbevel aan zich te trekken.
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
De bijdrage van de gemeente Den Haag aan de Veiligheidsregio Haaglanden voor de taken Brandweer en Rampenbestrijding en Strandveiligheid is voor 2020 begroot op € 46,333 mln.
Materiële risico’s
De structurele risico’s bedragen in totaal € 1.163.000 en bestaan uit de ontwikkelingen vrije instroom vrijwilligers , de wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) , aansprakelijkheid dienstverlening , terrorismegevolgbestrijding en het gemiddeld werkgeversrisico WGA/WW .
De incidentele risico’s zijn het maatschappelijk verantwoord ondernemen/verduurzamen vastgoed en het 2e loopbaanbeleid, in totaal € 243.000 euro. Het weerstandsvermogen is met € 1,406 mln. euro voldoende.Ontwikkelingen
Gemeentelijke crisisbeheersing
Sinds oktober 2010 zijn de gemeenten onderdeel van de regionale, multidisciplinaire crisisorganisatie. De gemeentelijke processen zijn sindsdien zoveel mogelijk geüniformeerd, waardoor de negen gemeenten in Haaglanden als één oranje kolom aangesloten zijn op de regionale multidisciplinaire crisisorganisatie met het accent op bevolkingszorg. Daarom is in 2016 een nieuwe visie op bevolkingszorg binnen Haaglanden uitgewerkt. Op basis hiervan is in 2017 een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd die het mogelijk maakt elk type incident te managen; een model waarmee alle negen gemeenten kunnen werken maar waarbij ook ruimte blijft voor lokale invulling.
In januari 2019 is het regionaal plan gemeentelijke crisisbeheersing vastgesteld door het algemeen bestuur. Op basis van dit plan vormen de gemeenten in de komende jaren hun crisisorganisatie om tot een flexibele organisatie die ingezet kan worden bij diverse soorten incidenten, rampen en crises.
Meldkamers in de Yp
Landelijk wordt toegewerkt naar de samenvoeging van meldkamers tot 10 meldkamerlocaties. Zoals in eerdere VRH-begrotingen vermeld, heeft deze samenvoeging hier al plaatsgevonden; sinds 2014 werken de veiligheidsregio’s Haaglanden en Hollands Midden namelijk al samen in de Gemeenschappelijke Meldkamer op ‘De Yp’ (Den Haag).
Het ministerie van J en V heeft enige tijd terug de voorgenomen bezuiniging van 50 mln. op de Meldkamers van de Veiligheidsregio’s laten vervallen en € 0,5 mln. voor frictiekosten aan de VRH beschikbaar gesteld. De VRH heeft van deze LMS bijdrage een bestemmingsreserve gevormd. Verder is voorzien dat het beheer van de meldkamer per 1 januari 2020 overgaat naar de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS). Vooruitlopend op de demarcatie - wat gaat over naar de LMS en wat blijft bij de VRH achter - is er vanuit gegaan dat de VRH vooralsnog de meldkamerzorg continueert.Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
5,028 mln.
4,691 mln.
Vreemd vermogen
113,972 mln.
118,617 mln.
Resultaat
0
0
Dividend
0
0
Gemeenschappelijke Regelingen
GGD Haaglanden
GGD Haaglanden
Gemeenschappelijke regeling GGD en VT Haaglanden
Programma
8 Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel / openbaar belang
GGD: Het bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de inwoners van de regio Haaglanden met producten en diensten die helpen gezond op te groeien en op te voeden, gezonder te leven en langer gezond te blijven.
VT: Het in samenwerking met collega-instellingen aantoonbaar voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en zorgdragen voor herstel van schade bij de direct betrokkenen(Aandelen)verhoudingen
De besturen van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. Het stemgewicht van elke gemeente wordt jaarlijks bepaald op basis van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande jaar zoals dat is opgenomen in de bevolkingsstatistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Den Haag heeft in het Algemeen Bestuur 29% van de stemmen.
Bestuurlijk belang
De wethouders Parbhudayal en van Alphen zijn lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur.
Ambt. Benoeming
De Directeur Publieke Gezondheid (DPG) Haaglanden functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens directeur van de uitvoeringsorganisatie GGD onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unie).
De Directeur Veilig Thuis (DVT) functioneert onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling GR GGD-VT en is tevens manager van de uitvoeringsorganisatie VT onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur OCW, gemeente Den Haag (personele unieMateriële risico’s
n.v.t.
Ontwikkelingen
Na de herijking per 1 januari 2018 gaat in de GR GGD en VT Haaglanden veel aandacht uit naar de implementatie van de wijzigingen waartoe bij deze herijking is besloten. Bij de GGD-taken gaat het daarbij vooral om de knip tussen regionale en lokale taken en om aangepaste financieringsafspraken voor de regionale taken. De regionale taken vallen onder de verantwoordelijkheid van het GR-bestuur. Over de lokale taken daarentegen worden, zonder tussenkomst van het GR-bestuur, onderlinge afspraken gemaakt tussen gemeenten.
Den Haag staat in de periode 2018-2020 garant voor de formatie (regionale én lokale taken) van twee GGD afdelingen, omdat er bij aanvang van de GR onduidelijkheid was over het niveau van de taken van deze afdelingen. In de loop van 2019 en in 2020 gaan partijen zich gezamenlijk voorbereiden op het aflopen van deze garantieregeling per 1-1-2021.
In de Voorjaarsbrief streeft het bestuur, in lijn met de Kaderbrief gemeenschappelijke regelingen, naar zo min mogelijk kostenverhoging voor de deelnemende gemeenten. Ontwikkelingen worden in het bestaande budgettaire kader ingepast, tenzij dat aantoonbaar onverantwoord zou zijn. Bij de GGD-taken ligt de nadruk hierdoor op beleidsmatige kaderstelling binnen de bestaande financiële ruimte, voor zover dat mogelijk is. Bij Veilig Thuis is sprake van een aanzienlijke autonome groei in combinatie met nieuwe regelgeving die tot intensivering van de taken leidt. De gemeente Den Haag heeft, in samenspraak met het GR-bestuur, een plan van aanpak ontwikkeld om de kostenontwikkeling op termijn beheersbaar te maken. Naast de aanpak voor VT zelf is het belang van ketensamenwerking evidentBedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
0
Dividend
0
0
Gemeenschappelijke Regelingen
Regionaal Inkoopbureau H10
Regionaal Inkoopbureau H10
Programma
8 Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid
Doel / openbaar belang
Uitvoeringsorganisatie van jeugdhulp. Behulpzaam bij inkopen van Jeugdhulp bij zorgaanbieders, bij controle en afwikkeling van declaraties, bij verstrekken voorschotten door gemeenten aan zorgaanbieders, ramingen per gemeente van zorgkosten etc. Alle betalingen aan Zorgaanbieders geschieden door de gemeenten zelf en de gemeenten gaan zelfstandig contracten aan met derden. De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein.
(Aandelen)verhoudingen
Betrokken gemeenten zijn Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Voorburg-Leidschendam, Wassenaar, Voorschoten, Midden-Delfland en Westland.
Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgemeester en wethouders hij is aangewezen.Bestuurlijk belang
Wethouder Parbhudayal is voorzitter van het driehoofdig bestuur. Besluiten worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding.
Ambt. Benoeming
Geen
Financiële risico's
Jaarlijks wordt circa 50 procent van de kosten (naar rato van inwonersaantal) van het inkoopbureau H10 door Den Haag vergoed. De bijdrage van de gemeente Den Haag bedraagt in 2019 circa € 1,5 mln.
Materiële risico’s
n.v.t.
Ontwikkelingen
In 2018 is de bestuurlijke besluitvorming in gang gezet om de gemeenschappelijke regeling te verlengen met maximaal twee jaar tot eind 2020.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
0
Dividend
0
0
Gemeenschappelijke Regelingen
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Bedrijvenschap Harnaschpolder
Programma
11. Economie
Doel / openbaar belang
Het ontwikkelen van 80 ha. bruto bedrijventerrein voor standaard en hoogwaardige bedrijven. Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen. Harnaschpolder vervult een belangrijke functie voor Haagse bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden -en dat niet kunnen op hun huidige locatie- of zijn gevestigd op te herstructureren of transformeren (binnen-) stedelijke bedrijventerreinen. De hoofdactiviteiten om dit te realiseren bestaan uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken hiervan en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven
(Aandelen)verhoudingen
De gemeenten Den Haag en Midden-Delfland, elk heeft een zeggenschap van 50%.
Bestuurlijk belang
De wethouders Bruines, Revis en Alphen hebben zitting in het Algemeen Bestuur. De wethouders Bruines en Revis hebben tevens zitting in het Dagelijks Bestuur.
Ambt. Benoeming
Directeur van het bedrijvenschap is de Directeur IDC.
Financiële risico's
Positieve of negatieve eindsaldi op de grondexploitaties worden verdeeld tussen de twee gemeenten, waarbij Den Haag aansprakelijk is voor 85%.
Materiële risico’s
Ter dekking van de negatieve saldi op de grondexploitaties heeft de gemeente een tweetal voorzieningen gevormd.
Ontwikkelingen
De grote kavels zijn grotendeels uitgegeven, dan wel zijn reserveringen gesloten voor de laatste kavels voor logistiek. Daarmee wordt de focus verlegd naar de uitgiftes op de resterende kleinere kavels. Er is veel vraag naar deze kavels, maar de beschikbaarheid is beperkt. Gelet op het beperkte aanbod binnen Den Haag en de regio, zullen bedrijven strenger worden geselecteerd op de criteria: eindgebruiker, lokale/regionale ondernemer, werkgelegenheid en verplaatsing uit de deelnemende gemeenten. Naar verwachting zullen de resterende gronden worden uitgegeven binnen de resterende looptijd van de grondexploitatie (2023). Op grond van de huidige interesse wordt verwacht dat in 2019 bijna 11 hectare zal worden uitgegeven en het uitgiftetempo voor de laatste 16 hectare daarna zal aflopen van 6 hectare in 2020 tot 2 hectare in het laatste jaar 2023.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ -/- 19.575
€ -/-18.243
Vreemd vermogen
€ 72.084
€ 49.221
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
NVT
NVT
Nb. De cijfers van de begroting 2019 betreffen de primitieve begroting.
Gemeenschappelijke Regelingen
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Industrieschap Plaspoelpolder (IPP)
Programma
11. Economie
Doel / openbaar belang
Het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen. Het IPP vervult een functie voor Haagse bedrijven die huisvesting zoeken. De hoofdactiviteit bestaat uit de verwerving van gronden, het bouw- en woonrijp maken en de uitgifte van deze gronden aan bedrijven.
(Aandelen)verhoudingen
Gemeenten Den Haag en Rijswijk hebben ieder een zeggenschap van 50%.
Bestuurlijk belang
De wethouders Revis, Bruines en van Alphen hebben zitting in het Algemeen Bestuur. Wethouder Bruines heeft eveneens zitting in het Dagelijks Bestuur.
Ambt. Benoeming
Een van de directeuren van het schap is de Directeur van het IDC.
Financiële risico's
Den Haag participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder.
Materiële risico’s
Het IPP heeft een eigen financiële reserve waarbinnen de risico’s worden opgevangen, waardoor Den Haag tot op heden geen voorziening heeft hoeven treffen ter afdekking van tekorten.
Ontwikkelingen
Het IPP heeft op dit moment 2 projecten in ontwikkeling, in Den Haag Hoornwijck de N-kavel en in Rijswijk Plaspoelpolder de Treubstraat. De huidige gemeenschappelijke regeling loopt tot en met 2022.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 11.498
€11.803
Vreemd vermogen
€ 0
€ 97
Resultaat
€ 117
€ 432
Dividend
NVT
NVT
Nb. De cijfers van de begroting 2019 betreffen de primitieve begroting
Gemeenschappelijke Regelingen
Omgevingsdienst Haaglanden
Omgevingsdienst Haaglanden
Programma
3 Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie
Doel / openbaar belang
De omgevingsdienst Haaglanden is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieugebied en de specialistische advisering op het gebied van milieu en Ruimtelijke Ordening voor negen Haaglanden gemeenten en de provincie Zuid-Holland met als doel bescherming van mens en natuur tegen schade; uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
(Aandelen)verhoudingen
De gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker, Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer en de provincie Zuid-Holland. De gemeente Den Haag heeft voor 27% stembelang in het Algemeen Bestuur
Bestuurlijk belang
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden, waarvan wethouder van Tongeren uit de gemeente Den Haag. Het algemeen bestuur bestaat uit 13 leden waarvan twee leden uit Den Haag te weten wethouder van Tongeren en wethouder Bredemeijer.
Ambt. Benoeming
n.v.t.
Financieel belang
De gemeente Den Haag heeft een financieel belang van 27% in de eventuele exploitatie, tekorten en overschotten (evenredig aan het stembelang). De jaarlijkse bijdrage is circa € 6,3 mln.
Materiële risico’s
Het weerstandsvermogen is (maximaal van) 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten. De deelnemers zijn financieel verantwoordelijk voor de risico’s die de 5% overstijgen.
Ontwikkelingen
Door een wijziging in de landelijke wetgeving worden de meeste asbestaken milieu gerelateerd. De taak is toegevoegd aan het basistakenpakket van de omgevingsdienst. Dit betekent dat de asbestaken overgaan van bouwen (DSO) naar de ODH. De ODH verwacht dat als gevolg van de (landelijke) harmonisatie van de uitvoering de gemeentelijke deelnemersbijdrage (mogelijk) verhoogt moet worden.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
1.071
1.071
Vreemd vermogen
16.237
16.550
Resultaat
0
0
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Publiek Private Samenwerking (PPS)
WOM Den Haag Zuidwest
WOM Den Haag Zuidwest
Programma
13 Stadsontwikkeling en Wonen
Doel / openbaar belang
Bijdragen aan de herstructurering van Den Haag Zuidwest, voortzetting van de prestatieafspraken met Vestia, verkoop van woningen en de afwikkeling van projecten.
En de bevordering van stedelijke herstructurering en de uitvoering van het herstructureringsplan in Den Haag Zuidwest. Stedelijke herstructurering omvat onder meer het aanpassen van de binnenstedelijke woningvoorraad, evenals het verbeteren van de sociale en economische infrastructuur door o.a. het slopen van onroerende zaken en andere werken, het bouwrijp maken van grond, het bouwen en renoveren van woningen en het aanpassen van de verdere woonomgeving.(Aandelen)verhoudingen
Gemeente Den Haag en Stichting Vestia. Den Haag bezit 42% van de aandelen. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Bestuurlijk belang
Wethouder Revis vertegenwoordigt de gemeente Den Haag als aandeelhouder. Beleidsinhoudelijk zijn wethouders Balster en van Tongeren betrokken.
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
De gemeente participeert door middel van financiering van de door de WOM Den Haag Zuidwest te ontwikkelen projecten. Het financieringsplafond (in de vorm van kapitaalstortingen) is gesteld op maximaal € 80 miljoen. Begin 2019 is de kapitaalstorting verhoogd met €6,6 miljoen naar in totaal € 18,6 miljoen. De voorziening ‘Afwikkeling negatief saldo WOM Den Haag Zuidwest bedraagt € 11,1 miljoen en dient ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest.
Materiële risico’s
Ter afdekking van de risico’s, rentelasten en het aandeel van de gemeente Den Haag in het negatieve saldo bij liquidatie van de WOM Den Haag Zuidwest is een voorziening gevormd
Ontwikkelingen
Sinds de oprichting zijn 240 woningen voor starters en doorstarters gerealiseerd in Den Haag Zuidwest. Het betreft de projecten Quattro, Wildenborghstraat, De Raden (nieuwbouw en renovatie ) en Meppelweg (vervolg Quattro). In 2019 is de bouw van project Dedemsvaartweg gestart, dit project telt 141 woningen. De start bouw van project Moerwijk-Oost is voorzien in 2020 (175 woningen). In de jaren 2021-2023 staat de gebiedsontwikkeling De Venen gepland.
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 112.093
€ 106.705
Vreemd vermogen
€ 6.194
€ 7.824
Resultaat
-/- € 4.779
-/- € 5.387
Dividend
nvt
nvt
Nb. Begrotingscijfers zijn niet beschikbaar; in plaats daarvan zijn de gegevens uit de laatste jaarrekening opgenomen.
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
Grondexploitatiemaatschappij Vroondaal B.V./ C.V. (GEM Vroondaal)
Programma
13 Stadsontwikkeling en Wonen
Doel / openbaar belang
De GrondExploitatieMaatschappij (GEM) CV heeft tot doel het uitgeven van grond t.b.v. realisatie van max. 2150 woningen in het midden van het hoge prijssegment in de nieuw te realiseren woonwijk. De GEM is ook verantwoordelijk voor de inrichting van het openbaar gebied en de (hoofd)infrastructuur binnen de grondexploitatiegebied.
Het projectmatig ontwikkelen van woningen in een extensief, groen stedelijk
woonmilieu. De realisatie van de woonwijk Vroondaal binnen de door het College vastgestelde stedenbouwkundige en planologische kaders.(Aandelen)verhoudingen
Gemeente Den Haag, Bouwfonds Property Development B.V. en Synchroon B.V.
De gemeente is 50% aandeelhouder in GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal Beheer BV (de beherende vennoot, die voor 4% participeert in de CV). Ook is de gemeente 48% eigenaar van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.Bestuurlijk belang
De wethouder Balster is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Revis.
Ambt. Benoeming
Directeur DSO O&R is lid van de stuurgroep als vertegenwoordiger van de gemeentelijke aandeelhouder.
Financieel belang
Het aandeelhouders belang is gelijk aan het financieel belang. In totaal deelt de gemeente voor 50% in het grondexploitatieresultaat van de GrondExploitatieMaatschappij (GEM) Vroondaal CV.
Materiële risico’s
De risico’s voor de gemeente worden voldoende afgedekt door voorzieningen en de bankgaranties van de partners van de GEM. De voorziening voor de verstrekte financiering wordt conform BASEL II minimaal jaarlijks herzien. Risico’s op de externe grondexploitatie worden jaarlijks meegenomen bij het MPG en indien noodzakelijk in het weerstandsvermogen meegenomen
Ontwikkelingen
Om tot een versnelling in gronduitgifte te kunnen komen is de GEM Vroondaal aan de slag gegaan met de planvorming voor de deelgebieden Noord II, Zuid II en een restant van Zuid I. Dit heeft geleid tot verkavelingsplannen en ontwerpen voor de openbare ruimte, vervolgens in het bouwrijp maken van percelen grond. Voor het Politie Opleidingscentrum “Levende Have” is het geluidsscherm in aanbouw. De tijdelijke basisschool zal geopend zijn totdat de nieuwe school in Zuid I in 2021 in gebruik kan worden genomen. Doorlopende ontwikkelingen zijn de kwaliteitsimpuls Landschapspark Madestein en de aanpak van de Madepolderweg en de Madesteinweg. In de 2020 zal de reconstructie van de wegen worden uitgevoerd.
Vroondaal GEM CV
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2016
Jaarrekening 2017
Eigen vermogen
€ 1
€ 1
Vreemd vermogen
€ 127.724
€ 140.603
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
nvt
nvt
Vroondaal GEM BV
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2016
Jaarrekening 2017
Eigen vermogen
€ 1
€ 1
Vreemd vermogen
€ 127.724
€ 140.603
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
nvt
nvt
Nb. Begrotingscijfers zijn niet beschikbaar; in plaats daarvan zijn de gegevens uit de laatst beschikbare jaarrekening opgenomen.
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld B.V./C.V. (OCWV)
Programma
13 Stadsontwikkeling en Wonen
Doel / openbaar belang
Het realiseren van stadsuitbreiding in het, in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX) vastgelegde, gebied Wateringse Veld, alsmede de in 2016 toegevoegde locatie Erasmusveld Midden.De realisatie van de woonwijk Wateringse Veld, binnen de stedenbouwkundige en financiële kaders van de VINEX en het gemeentelijke beleid, alsmede het plan Erasmusveld Midden.
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente Den Haag en BPD (voorheen: Bouwfonds MAB Ontwikkeling B.V.), hebben de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld (CV/BV) opgericht omdat beide partijen strategische grondposities hadden in het gebied. De gemeente participeert voor 50% in Wateringse Veld Beheer BV (de beherende vennoot van de CV, die voor 2% participeert in de CV). Met ontbinding van de Participatiemaatschappij Wateringseveld I BV heeft de gemeente het vennootaandeel in de CV van 49% van deze BV overgenomen. Besluitvorming geschiedt unaniem, zeggenschap is dus gelijk verdeeld.
Bestuurlijk belang
Het aandeelhouderschap is in handen van wethouder Revis. De gevolmachtigde directeur betreft een ambtelijke benoeming.
Ambt. Benoeming
De afdelingsmanager van PmDH is gevolmachtigd directeur van Wateringse Veld Beheer B.V. Dit directeurschap wordt gevoerd samen met een gevolmachtigde directeur (procuratiehouder) namens BPD.
Financieel belang
Den Haag deelt voor 50% in het grondexploitatieresultaat.
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
In 2020 worden de laatste 35 woningen binnen Wateringse Veld en de openbare ruimte opgeleverd, waarna dit deelplan kan worden afgesloten. Voor het plan Erasmusveld Midden (Proeftuin Erasmusveld) zal een Uitwerkingsplan bij het bestemmingsplan worden vastgesteld, ten behoeve van de bouw van maximaal 385 woningen in een omgeving met een groen en duurzaam karakter. Begin 2020 wordt gestart met het eerste woningbouwplan van 110 woningen. Ten behoeve van de bouw van circa 60 woningen op de vml. sportvelden aan de Monsterseweg wordt een bestemmingsplan vastgesteld.
Wateringse Veld BV
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 23
€ 23
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
nvt
nvt
Wateringse Veld CV
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2018
Eigen vermogen
€ 45
€ 45
Vreemd vermogen
€ 8.401
€ 6.995
Resultaat
€ 0
€ 0
Dividend
nvt
nvt
Nb. Begrotingscijfers zijn niet beschikbaar; in plaats daarvan zijn de gegevens uit de laatst beschikbare jaarrekening opgenomen.
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Starterspanden Den Haag B.V./ C.V.
Programma
13. Stadsontwikkeling en Wonen
Doel / openbaar belang
Het beheer van het pand Televisiestraat 2 – 4 (De Schilde). De CV is onderdeel van het instrumentarium van de Gemeente Den Haag in het kader van de uitvoering van het gemeentelijk duurzaamheids- en economisch beleid.
(Aandelen)verhoudingen
De Gemeente Den Haag en het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) CV. De Gemeente Den Haag bezit 50% van de aandelen in de BV en 63% in de CV. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (49), FRED CV (49) en Starterspanden Den Haag BV (2).
Bestuurlijk belang
De wethouder Revis vertegenwoordigt Den Haag als aandeelhouder. De inhoudelijke portefeuillehouder is wethouder Bruines.
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
De kapitaalstorting door de gemeente bedraagt € 625.000. Daarnaast heeft de gemeente een langlopende vordering (lening) van € 829.000,- op de CV
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
Inzet is sinds 2016 geweest om het pand als bedrijfsverzamelgebouw te ontwikkelen en tot bloei te brengen vanuit
Stadslandbouw, Duurzaamheid en Innovatie (Businessplan De Schilde RIS 294506). Vervolgens is in 2018 een grote huurder, Urban Farmers, failliet gegaan.
Er wordt op dit moment gewerkt aan een gedegen en toekomstbestendige invulling voor het gebouw De Schilde/The New Farm.Starterspanden BV
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2016
Jaarrekening 2017
Eigen vermogen
€ 11
€ 13
Vreemd vermogen
€ 3
€ 4
Resultaat
€ 351
€ 2
Dividend
nvt
nvt
Starterspanden CV
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2016
Jaarrekening 2017
Eigen vermogen
€ 1.395
€ 261
Vreemd vermogen
€ 3.397
€ 3.466
Resultaat
€ 385
-/- € 1.134
Dividend
nvt
nvt
Begrotingscijfers zijn niet beschikbaar; in plaats daarvan zijn de gegevens uit de laatst beschikbare jaarrekening opgenomen.
Publiek Private Samenwerking (PPS)
Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum B.V. / C.V.
Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum B.V. / C.V.
Programma
13 Stadsontwikkeling en Wonen
Doel / openbaar belang
De uitvoering van het herstructureringsplan voor de Stationsbuurt – Oude Centrum (RIS 144660) uit 2007 en het geactualiseerde beleid conform de commissiebrief “Evaluatie Wijkontwikkelingsmaatschappij Stationsbuurt – Oude Centrum BV/CV” (Ris 295106). Bevorderen van de stedelijke herstructurering in het gebied Stationsbuurt – Oude Centrum.
(Aandelen)verhoudingen
Gemeente Den Haag en Staedion zijn aandeelhouder.De gemeente heeft 49,5% van de aandelen in bezit. De zeggenschap in de CV is als volgt verdeeld: gemeente (43), Staedion (47) en WOM BV (10).
Bestuurlijk belang
De wethouder Balster is inhoudelijk verantwoordelijk. Het gemeentelijk aandeelhouderschap is in handen van wethouder Revis.
Ambt. Benoeming
Geen
Financieel belang
Aandeelhouderschap van de BV en Houderschap commanditair kapitaal van de CV.
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
De WOM Stationsbuurt-Oude Centrum BV/CV is opgericht in 2008 met als doel een bijdrage te leveren aan de leefkwaliteit, aantrekkelijkheid en lokale economie van de Stationsbuurt. Voor een tiental verspreid liggende losse panden is de planvorming gestart c.q. is de uitvoering ter hand genomen op de locaties (Dunne)Bierkade, Bierstraat, Stationsweg, Paviljoensgracht e.o.
Op het moment wordt de lange termijnontwikkeling voor de WOM Stationsbuurt-Oude Centrum onderzocht.WOM Stationsbuurt BV
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2016
Jaarrekening 2017
Eigen vermogen
-/- € 18
-/- € 12
Vreemd vermogen
€ 18
€ 12
Resultaat
€ 1
€ 6
Dividend
nvt
nvt
WOM Stationsbuurt CV
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2016
Jaarrekening 2017
Eigen vermogen
€ 22
€ 22
Vreemd vermogen
€ 2
€ 1
Resultaat
€ 0
€ 1
Dividend
nvt
nvt
Nb. Begrotingscijfers zijn niet beschikbaar; in plaats daarvan zijn de gegevens uit de laatst beschikbare jaarrekening opgenomen.
Coöperaties
Coöperaties
Birgit
Birgit
Programma
14. Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening
Doel / openbaar belang
Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben besloten de (door) ontwikkeling en het beheer van een ICT-toepassing voor het gebruik en het beheer van het stelsel van basis- en kernregistraties (stelselbeheersysteem) gezamenlijk te organiseren. Hiertoe is het samenwerkingsverband BIRGIT aangegaan om tegen zo laag mogelijke kosten beheer en onderhoud te laten plegen op software die in open source voor leden beschikbaar wordt gesteld.
Betere dienstverlening en minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven. De coöperatie levert een stelselbeheersysteem, dat hieraan bijdraagt door het mogelijk te maken om gegevens eenmalig in te winnen en meervoudig te gebruiken.
(Aandelen)verhoudingen
Gemeenten Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De vertegenwoordiger van de gemeente Den Haag maakt voor 1/3 deel uit van het bestuur.
Bestuurlijk belang
De gemeente Den Haag wordt in ALV vertegenwoordigd door een gemandateerde. In de praktijk is dit de CIO van de gemeente Den Haag.
Ambt. Benoeming
Vanaf 1 november 2017 is de heer Simon Bouwman benoemd als bestuurder van de coöperatie.
Financiële risico's
De (door het college vastgestelde) jaarlijkse bijdrage van Den Haag over het jaar 2019 betreft € 175.943,- (excl. BTW)
Materiële risico’s
n.v.t.
Ontwikkelingen
Het stelsel van basis- en kernregistraties is voortdurend in ontwikkeling. De gemeenten streven naar een rechtstreekse afname van basisgegevens bij de landelijke registraties. Hiervoor hebben de G5-gemeenten samen met VNG realisatie en landelijke registraties het initiatief genomen voor een landelijk programma ‘Haal Centraal’, dat loopt tot en met 2021. Als gevolg van deze outsourcing zullen gemeenten over enkele jaren hun lokale kopieën in gegevensmagazijnen (zoals het Stelselbeheersysteem/SBS) kunnen uitfaseren. Aangezien het beheer van SBS het kernproduct is van BIRGIT, roepen de ontwikkelingen op of BIRGIT nog wel blijft voortbestaan. De verwachting is dat BIRGIT binnen afzienbare tijd wordt opgeheven. Dit gelet op het gebrek aan perspectief op andere producten voor het portfolio van BIRGIT (dit ook mede vanwege de ontwikkeling van ‘Samen organiseren’ bij de VNG).
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Realisatie 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
150.796
Vreemd vermogen
51.197
Resultaat
136.457
Dividend
0
Jaarrekening '18 en begroting '19 en '20 zijn nog niet door de Algemene ledenvergadering vastgesteld.
Coöperaties
Wigo4it
Wigo4it
Programma
Voornamelijk Programma 7 (Werk en Inkomen) maar ook Programma 8 (Zorg, Welzijn, Jeugd en Volksgezondheid) en Programma 14 (Stadsdelen, Integratie en Dienstverlening)
Doel / openbaar belang
Het doel van Wigo4IT is om voor de sociale diensten van de G4-gemeenten als één partij op te treden om hergebruik, ontwikkeling en gezamenlijk beheer van ICT-systemen mogelijk te maken. Deze samenwerking moet leiden tot een verbetering van de effectiviteit en doelmatigheid op het gebied van ICT. Verder heeft Wigo4IT een belangrijke coördinerende- en faciliterende rol bij intergemeentelijke communicatie- en overlegvormen. Voor de dienst SZW is het streven datWigo4IT optreedt als een betrouwbare en kwalitatieve goede leverancier en samenwerkingspartner.
(Aandelen)verhoudingen
Iedere gemeente heeft ¼ van het startkapitaal ingelegd. Daarmee heeft de Gemeente Den Haag 25% van de stemmen in de Algemene deelnemersvergadering.
Bestuurlijk belang
De directeur van de dienst SZW is bestuurslid, de wethouder heeft zitting in de algemene deelnemersvergadering
Ambt. Benoeming
De Algemeen Directeur van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten heeft zitting in het bestuur van de organisatie. Het gaat om mevrouw E.M. ten Hoorn-Boer.
Financieel belang
De gemeente Den Haag heeft een aandeel van 23% in de contributiebijdrage, verdeeld naar rato van het aantal bijstandsgerechtigden
Materiële risico’s
Geen
Ontwikkelingen
In het jaarplan Wigo4IT 2019 zijn een aantal speerpunten voor 2019 benoemd. Op het gebied van de basisdienstverlening is het speerpunt continuïteit van de dienstverlening. Op het gebied van leren & ontwikkelen zijn de speerpunten organisatieverbetering, het vergroten van de voorspelbaarheid (o.a. door procesverbeteringen) en de transitie naar Socrates 3.0
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Begroting 2019*
Begroting 2020
Eigen vermogen
5.455.542
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
24.800.769
Nog niet bekend
Resultaat
2.268.646
Nog niet bekend
Dividend
0
Nog niet bekend
* gebaseerd op gegevens jaarrekening 2018
Nb. Conform art. 8 van het BBV dient in elk programma terug te komen op welke manier en in welke mate de verbonden partij(en) vallend onder dat programma bijdragen aan de doelstelling van het programma. In andere woorden: alle verbonden partijen dienen ook ten minste eenmaal terug te komen in de programmateksten.
Stichtingen
Stichtingen
Stichting HEID
Stichting HEID
Programma
11. Economie
Doel / openbaar belang
Het structureel beschikbaar stellen van kapitaal, langs de lijn van de Haagse economische visie, om gezamenlijk met private partijen een duurzame geïntegreerde stedelijke ontwikkeling te bewerkstelligen. Stichting HEID investeert langs de lijn van de economische visie middels onderliggende fondsen in meer innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat.
(Aandelen)verhoudingen
Stichting HEID kent als stichting geen aandeelhouders.
Bestuurlijk belang
Bestuurder - Wethouder Bruines
Ambt. Benoeming
Fondsmanager - Teammanager bij DSO afdeling Wonen.
Financieel belang
Geen. Wel hebben de gemeente en de stichting een subsidierelatie.
Materiële risico’s
Geen.
Ontwikkelingen
Vanuit de revolverende fondsen onder Stichting HEID wordt verder geïnvesteerd in innovatie en ondernemerschap, in de koolstofarme economie en in werkgelegenheid en vestigingsklimaat. Ook is er in 2019 door HEID en samen met InnovationQuarter geïnvesteerd in het Dutch Security Tech Fund waarmee Den Haag het Veiligheidscluster in de komende jaren wil laten groeien. De verschillende investeringsfondsen onder HEID staan beschreven in de relevante hoofstukken 3 en 11 van deze programmabegroting
Bedragen *€1.000
Financiële gegevens
Jaarrekening 2016
Jaarrekening 2017
Eigen vermogen
€ 56
€ 62
Vreemd vermogen
€ 33.126
€ 29.639
Resultaat
€ 5
-/- € 11
Dividend
NVT
NVT
Nb. Begrotingscijfers zijn niet beschikbaar; in plaats daarvan zijn de gegevens uit de laatst beschikbare jaarrekening opgenomen.
Verenigingen
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”
Programma
16 .Overhead
Doel / openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Alsmede het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als gedeeltelijk eigenaar van het complex
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente Den Haag, alsmede .Ahold Vastgoed, Allround Waddinxveen BV, Politie Bureau Huisvesting, en de VVE Wittebrug Woningen. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 30 % eigenaar is van het pand.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoeming
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud, de brandmeldinstallatie, de schoonmaakkosen en de verzekeringen. De administratie van de VVE wordt verzorgd door VT 2000B.V.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”, woningen Weimarstraat 355/9 te Den Haag.
Vereniging van Eigenaren (VVE) “De Wittebrug”, woningen Weimarstraat 355/9 te Den Haag.
Programma
16. Overhead
Doel / openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente Den Haag, alsmede 2 particuliere eigenaren van appartementen. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 50 % eigenaar is van het pand.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoeming
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over het (groot)onderhoud en de verzekeringen van het pand. Het betreft zeer beperkte bedragen.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Hulshoff-Bibliotheekcomplex.
Programma
16. Overhead
Doel / openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Deze VVE is voor 9,9 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73 % eigenaar is van het betreffende gedeelte.
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente Den Haag en Hulshoff Design Centers te Voorschoten. Deze VVE is voor 9,9 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 73 % eigenaar is van het betreffende gedeelte.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoeming
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. Over 2018 is een bedrag van € 208.600 aan kosten bij de VVE in rekening gebracht.. De gemeente betaalt hiervan 73%. Voor 2019 is een bedrag van € 208.925 begroot. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor-/wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoor-/wooncomplex Willemstaete Scheveningseweg 255
Programma
16. Overhead
Doel / openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren en het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede eigenaar van het complex
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente Den Haag en bewoners VVE. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 33 % eigenaar is van het pand.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoeming
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud en verzekeringen. De kosten worden jaarlijks cfm de verdeelsleutel in de oprichtingsakte door beide eigenaren gedragen.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Kantoren en Woningen aan de Leyweg 807-813.
Programma
16. Overhead
Doel / openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Alsmede het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente Den Haag en Vesteda gevestigd te Den Haag. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 74 % eigenaar is van het pand.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum..
Ambt. Benoeming
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de buitengevel, de sprinklerinstallaties, de verzekeringen van het pand, klein onderhoud enz. In 2018 is € 116.682 in rekening gebracht. Voor 2019 wordt een bedrag van € 106.350. begroot. De gemeente neemt 74% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex “Leidschenveen-Ypenburg”
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadsdeelcomplex “Leidschenveen-Ypenburg”
Programma
16. Overhead
Doel / openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Alsmede het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als mede eigenaar van het complex
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente Den Haag en Politie Haaglanden en DPB Vastgoedbeheer te Barendrecht. In de splitsingsakte is vastgelegd dat de gemeente voor 25 % eigenaar is van het pand.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoeming
Namens de gemeente is de locatiebeheerder van de afdeling Klantencontact Services van het IDC voorzitter en bestuurslid van de VVE.
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over gevel onderhoud, (groot)onderhoud, energieopslag, liftkosten enz.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen
Er loopt momenteel nog een gerechtelijke procedure over de afwikkeling van onderhoud. Momenteel wordt een mediation- traject gevolgd om te bezien of er een minnelijke schikking mogelijk is.
Verenigingen
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70.
Vereniging van Eigenaren (VVE) Stadhuiscomplex aan het Spui 68-70.
Programma
16. Overhead
Doel / openbaar belang
Het beheren en exploiteren van het gebouw, de grond en de gemeenschappelijke zaken. Alsmede het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Alsmede het behartigen van de belangen van de gemeente Den Haag als grootste eigenaar van het complex
(Aandelen)verhoudingen
De gemeente Den Haag alsmede JOVI investments II gevestigd te Den Haag, zijn betrokken. Deze VVE is voor 90,1 % eigenaar van het stadhuis/bibliotheekcomplex. In de 2 splitsingsakten (op 11-9-1998 en op 26-4-2005), die opgesteld zijn naar aanleiding van de aankoop van winkels door de gemeente is vastgelegd dat de gemeente uiteindelijk voor 87,7 % eigenaar is van dit deel van het stadhuis/bibliotheek- complex. Door de aankoop van het Forum complex in april 2017 is dit percentage toegenomen met 11,4 % tot 99,1 %
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft zeggenschap in de VVE en wordt vertegenwoordigd door een medewerker van het Intern Diensten Centrum.
Ambt. Benoeming
Namens de gemeente is de afdelingsmanager Klantcontact Services van het IDC lid van het bestuur van de VVE
Financieel belang
In de VVE worden jaarlijks afspraken gemaakt over de kosten van beveiliging en schoonmaak van het atrium, de hoofddaken, de gevelonderhoudsinstallatie, de sprinklerinstallaties, de kosten van bemensing van de meldkamer, de verzekeringen van het pand, en klein onderhoud. In 2018 is een bedrag van € 573.499 in rekening gebracht. Voor 2019 is een bedrag van € 593.945 begroot. De gemeente neemt, na de aankoop van Forum, 99% van deze kosten voor haar rekening. De gemeente Den Haag voert de administratie van deze VVE.
Materiële risico’s
Geen bijzondere risico’s.
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen.