Laakhaven West
Algemeen | Financieel | |||||
Datum van gegevens | 30-4-2019 | Looptijd | 2007-2023 | |||
Projectnaam | Laakhaven West | Omzet | 85,1 mln. | |||
Projectkenmerk | Grondexploitatie | Planrealisatie | 85,24% | |||
Programma | Stadsontwikkeling en wonen | Saldo eindwaarde | 38,6 mln. NEG | |||
Portefeuillehouder | B.A. Revis | Risicoprofiel | 0,41 mln. POS | |||
Samenvatting | 1-1-2019 | 30-4-2019 | ||||
Maatschappelijke effecten | GROEN | GROEN | ||||
Inhoudelijke kaders | GROEN | GROEN | ||||
Saldo | GROEN | GROEN | ||||
Risico's en bandbreedte saldo | GROEN | GROEN | ||||
Proces en informatie | GROEN | GROEN | ||||
Voortgang en planning | GROEN | GROEN |
Wijzigingen:
De GRIP-rapportage van Laakhaven-West is gestart toen er nog een groot aantal kavels uitgegeven moest worden. Inmiddels zijn er nog maar twee uit te geven kavels over. De risico’s bij de uitgifte van deze kavels, alsmede de gevoeligheid en complexiteit van deze grondexploitatie, zijn zodanig beperkt dat geadviseerd wordt dit GRIP-project uit de lijst van GRIP-projecten te lichten. Als de raad aangeeft deze rapportage in de GRIP te willen laten, zal dit gebeuren en indien zij dit niet doet, zal bij het volgende rapportagemoment niet meer over Laakhaven-West gerapporteerd worden.
Omschrijving
Het plangebied Laakhaven West ligt grofweg ingesloten tussen de Waldorpstraat en de Calandstraat. De transformatie van een verouderd bedrijventerrein tot een gemengd stedelijk woon- en werkmilieu is nagenoeg afgerond. De laatste grootschalige bouwprojecten in het gebied zijn de Kop van Laak en de Waldorp Four.
Vanaf 2016 tot medio 2018 zijn in het gebied ruim 850 woningen opgeleverd. Het omvangrijke project Caland Dock (550 woningen, commerciële ruimte en parkeergarages) valt buiten de scope van de grondexploitatie.
Aan de Calandkade, LW5, is in tijdelijke bebouwing huisvesting voor arbeidsmigranten (Labourhotel) ondergebracht. Na het vrijkomen van de locatie wordt hier een verbindingsstraat gerealiseerd.
Alle openbare ruimte (ca. 44.128 m2) in het plangebied wordt heringericht, waarbij de herprofilering van de Waldorpstraat het meest in het oog springt. Deze is in 2014 uitgevoerd, waarbij ook een ventweg voor de bebouwing in de spoorzone is aangelegd. Later zullen ook de ontsluitende straten, de Calandkade en het Johan van Veenplein op de schop gaan als daar de bebouwing is opgeleverd.
De 1e van der Kunstraat (deels) en de Verisstraat zijn in 2018 heringericht. Aansluitend op de oplevering van de 2e fase Calandstraat en het aanbrengen van riolering wordt het Johan van Veenplein e.o. tijdelijk ingericht. Begin 2019 is de sterfietsroute Waldorpstraat aangelegd om daarmee het kruispunt Waldorpstraat/Viaductweg veiliger te maken.