Den Haag Nieuw Centraal (investeringsproject Fietsenkelder (FJ611))
Algemeen | Financieel | |||||
Datum van gegevens | 1-6-2019 | Looptijd | 2015-2019 | |||
Projectnaam | Den Haag Nieuw Centraal | Uitvoeringsbudget | 42,16 mln. | |||
Projectkenmerk | Investeringsproject | Planrealisatie | 86,74% | |||
Programma | Mobiliteit | Saldo eindwaarde | n.v.t. | |||
Portefeuillehouder | R. van Asten | Risicoprofiel | Hoog | |||
Samenvatting | 1-1-2019 | 1-6-2019 | ||||
Maatschappelijke effecten | GROEN | GROEN | ||||
Inhoudelijke kaders | GROEN | GROEN | ||||
Investeringen | ORANJE | ORANJE | ||||
Risico's en bandbreedte investering | ORANJE | ORANJE | ||||
Proces en informatie | ORANJE | GROEN | ||||
Voortgang en planning | ORANJE | GROEN |
Wijzigingen:
Ten opzichte van de vorige rapportage is het te verwachten investeringsbudget gestegen. Oorzaak van deze stijging is een nadere invulling van het onvoorzien conform het Deloitte rapport. In de vorige rapportage maakte dit nog geen onderdeel uit van het te verwachtte uitvoeringsbudget. De laatste inzichten van het projectteam zijn verwerkt. In de ontwerpbegroting 2020-2023 (inclusief begrotingsactualisatie 2019) wordt € 5,5mln. extra budget aan het investeringsproject fietsenstalling toegekend. Dit is in het uitvoeringsbudget opgenomen.
Omschrijving
Het fietsgebruik in Den Haag groeit. Met de toename van het aantal fietsen in de (binnen)stad moeten er voldoende stallingen komen. Om ook rond Den Haag centraal het fietsparkeren te verbeteren en tegemoet te komen aan deze toename, wordt er een fietsenstalling gerealiseerd onder het Koningin Julianaplein (KJ-plein). Samen met de bestaande stalling onder de stationshal ontstaat een capaciteit van circa 8.500 plaatsen. Daarmee is het één van de grootste fietsenstallingen van Nederland. De stalling krijgt een comfortabel en directe looproute naar de stationshal. Reizigers lopen straks direct vanuit de stalling richting de treinen of ander openbaar vervoer.