Begroting 2020

GRIP op grote projecten

Inhoudelijke kaders

Inhoudelijke kaders GROEN

De grondexploitatie bestaat uit vier deelplannen:

1) Bovenbouw Koningin Julianaplein

Voor de bebouwing op het plein is gekozen, gezien de centrale ligging nabij het Centraal Station van Den Haag een tender uit te schijven voor voornamelijk wonen.
Bij de uitwerking van de bovengrondse bebouwing is maximaal gebruik gemaakt van de expertise en creativiteit van marktpartijen, door een tender uit te schrijven op basis van het door de gemeente opgestelde Programma van Eisen. Het winnende ontwerp voorziet in 2 woontorens van circa 90 meter hoog, die door laagbouw verbonden worden. Het woningtype bestaat uit voornamelijk kleinere appartementen, die gericht zijn op starters en (jongere) expats. Het woonconcept biedt ook diverse collectieve voorzieningen. Tevens worden er 51 sociale huurwoningen gerealiseerd.

Het college heeft het Koningin Julianaplein aangewezen als langzaam verkeer- en OV-georiënteerd gebied met parkeereis "nul" (RIS298120). Voor auto’s worden geen parkeervoorzieningen gerealiseerd. De bewoners van het toekomstige gebouw ontvangen ook geen parkeervergunning. De realisatie van het gebouw start nadat de fietsenstalling gereed is. Zie hiervoor de voortgangsbrief RIS301436.

2) New Babylon
New Babylon is gemoderniseerd en uitgebreid met 375 appartementen. Het project is inmiddels opgeleverd. De huidige eigenaar Icon Lightyear is in de tweede helft van 2017 gestart met een herbrancheering van het commerciële programma welke beter past bij het gebied. Dit proces is inmiddels afgerond.

3) Anna van Buerenplein

De parkeergarage onder het Anna van Buerenplein en het gebouw van Leiden University College The Hague aan het Anna van Buerenplein zijn gerealiseerd.

4) Openbare Ruimte

De openbare ruimte aan het Anna van Buerenplein is geheel gerealiseerd; de herinrichting van de Anna van Buerenstraat zal na de verbouwing van het busplatform plaatsvinden.
Ook de openbare ruimte van het Koningin Julianaplein wordt opnieuw ingericht. Op het plein komt een appartementengebouw met op de begane grond horeca en winkels. Onder het plein komt een van de grootste ondergrondse fietsenstallingen van Europa. Daarnaast krijgt het plein een nieuwe inrichting met beplanting, een horecapaviljoen en terrassen. De groene inrichting van het plein krijgt een nadrukkelijke relatie met de Koekamp. Het plein is één van de stadsentrees die herkenbaar Haags moet zijn voor bewoners en bezoekers. Veel mensen komen op deze manier de stad binnen. De gemeente wil reizigers met dit plein gastvrij welkom heten in de stad Den Haag. Ter hoogte van het plein en de Rijnstraat zal de maximumsnelheid op de Bezuidenhoutseweg worden verlaagd van 50km/uur naar 30km/uur, zodat fietsers en voetgangers eenvoudiger en veiliger kunnen oversteken. De herinrichting van het plein start na de bouw van het gebouw op het plein.
Het programma van de huidige grondexploitatie is in onderstaande tabellen weergegeven en dit bestaat uit:

In 2018 is de grondexploitatie Den Haag partieel afgesloten. Het gerealiseerde programma van de deelgebieden Anna van Bueren, Babylon en Busplatform (Op het Busplatform is uiteindelijk geen programma gerealiseerd) bestond uit:

Wijzigingen

In de grondexploitatie is er een wijziging van 45 woningen t.o.v. de MPG 2018. Dit wordt veroorzaakt doordat de ontwikkelaar binnen haar programma meer woningen heeft gerealiseerd. Dit valt binnen de plankaders die bij de herziening van grondexploitatie Den Haag Nieuw Centraal in 2015 oktober zijn meegegeven (RIS 288050) en binnen de kaders van de tender die OCKJ heeft gewonnen.  In de gunningsleidraad is het realiseren van sociale woningen één van de beoordelingscriteria geweest tijdens de tender om deze reden blijven de sociale woning in de uitgifte gehandhaaft. Dit was geen uitgangspunt bij de herziene grondexploitatie eind 2015