Kostendekkende heffingen
Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis van maximaal kostendekkende tarieven. In onderstaande tabellen is de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen voor 2020 inzichtelijk gemaakt. De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie per verordening bepaald.
bedragen x € 1.000
Afvalstoffenheffing | 2020 |
---|---|
Lasten (zie programma 3) | |
Toegerekende lasten | 70.045 |
Kwijtscheldingen | 6.900 |
Toegerekende overhead | 3.685 |
Toegerekende BTW | 690 |
Totaal toegerekende lasten afvalstoffenheffing | 81.320 |
Baten | |
Opbrengst afvalstoffenheffing | 65.560 |
Diverse baten (dividend, huur, boeten e.d.) | 5.169 |
Totale baten | 70.729 |
Jaartekort/onttrekking uit de egalisatievoorziening | 10.591 |
Dekkingspercentage | 86,97% |
De kosten en opbrengsten worden over de gehele verordening afvalstoffenheffing beoordeeld. Uitgangspunt is gedifferentieerde tarieven per huishoudtype, waarbij de meergezinshuishouden meer betalen, dan huishoudens met een of twee personen. Over de kostendekkendheid wordt opgemerkt dat er voor gekozen is:
- een beperkt deel van de (compensabele) btw toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing, dus niet alle toerekenbare btw;
- de kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing;
- het dividend HMS als bate te verrekenen met de afvalstoffenheffing (wat leidt tot een lager tarief).
Tariefontwikkeling
In 2020 is het tarief trendmatig verhoogd met 3,3%. Hiermee komen de totale opbrengsten
voor de afvalstoffenheffing op ca. € 70,7 mln. Het tarief is niet volledig kostendekkend. Het saldo wordt in 2020 verrekend met de hiervoor beschikbare voorziening afvalstoffenheffing. De lasten stijgen als gevolg van een nieuw afvalverwerkingscontract en de afvalverbrandingsbelasting. Voor de periode na 2020 worden maatregelen voor de verwerking van de gestegen kosten uitgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd c.q. betrokken bij toekomstige tariefvoorstellen.
bedragen x € 1.000
Rioolheffing | 2020 |
---|---|
Lasten (zie programma 9) | |
Toegerekende lasten | 38.392 |
Kwijtscheldingen | 30 |
Toegerekende overhead | 1.006 |
Toegerekende BTW | 2.657 |
Totaal toegerekende lasten rioolheffing | 42.084 |
Baten | |
Opbrengst rioolheffing | 41.689 |
Diverse baten | 359 |
Totale baten | 42.048 |
Dekkingspercentage | 100% |
De Wet milieubeheer verplicht gemeenten om periodiek een gemeentelijk rioleringsplan (GRP) vast te stellen. Daarin moet worden aangegeven op welke plekken welke voorzieningen zijn of worden gerealiseerd, op welke wijze de gemeente inhoud geeft aan zijn zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater, hoe de afstemming is geregeld tussen de gemeente en het waterschap en wat de gevolgen voor het milieu zijn van de aanwezige voorzieningen en de in het plan aangekondigde activiteiten. Tot en met 2020 werkt de gemeente met het GRP voor de periode 2016-2020. Inmiddels wordt al gewerkt aan een nieuw Gemeentelijk Rioleringsplan, dat eind 2020 aan de raad wordt voorgelegd. De kosten van de invulling van de zorgtaken voor afvalwater, regenwater en grondwater en de daarmee samenhangende zorg voor het gemeentelijke rioleringsstelsel worden bekostigd uit de rioolheffing. De aanleg van nieuwe rioleringsstelsels wordt betaald uit planontwikkeling/grondexploitatie. De Verordening rioolheffing 2009 is gebaseerd op het uitgangspunt dat de uitgaven volledig worden gedekt uit de opbrengsten van de gemeentelijke rioolheffing.
De rioolheffing in Den Haag bestaat uit twee onderdelen: een vast eigenarentarief en een aparte heffing voor grootverbruikers van water. Als een gebruiker meer dan 500 kubieke meter leidingwater en/of grondwater loost in het riool wordt een rioolheffing grootverbruik in rekening gebracht. De eerste 500 kubieke meter is vrij, daarna wordt voor iedere volgende 500 kubieke meter afvalwater een tarief in rekening gebracht. Om te bepalen hoeveel water wordt geloosd, wordt de geloosde hoeveelheid afvalwater gelijk gesteld aan het drinkwaterverbruik. Extra waterverbruik zorgt ervoor dat het rioleringsstelsel en gemalen hierop moeten worden aangepast, hetgeen extra kosten met zich meebrengt. Dit rechtvaardigt een hoger tarief. Er is geen sprake van kruissubsidiëring.
bedragen x € 1.000
Omgevingsvergunningen | 2020 |
---|---|
Lasten (zie programma 13) | |
Toegerekende lasten | 17.416 |
Toegerekende overhead | 7.334 |
Toegerekende BTW | 0 |
Totaal toegerekende lasten omgevingsvergunning | 24.750 |
Baten | |
Opbrengst leges Omgevingsvergunningen | 21.263 |
Inkomsten taakveld excl. heffingen | 500* |
Totale baten | 21.763 |
Dekkingspercentage | 87,93% |
*Betreft bijdrage vanuit Veiligheidsregio Haaglanden
De kosten en opbrengsten worden over de gehele legesverordening omgevingsvergunning beoordeeld. Opbrengsten uit de ene vergunning of activiteit kunnen worden gebruikt voor de dekking van kosten die voor een andere vergunning of activiteit worden gemaakt (kruissubsidiëring). Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden is in Den Haag met name sprake van kruissubsidiëring tussen de grote en de kleine bouwplannen.
Conform het BBV wordt het saldo van baten en lasten verrekend met de voorziening bouwleges. Door middel van de voorziening bouwleges worden de tarieven in de loop der jaren geëgaliseerd.
Vanaf 2019 zijn maatregelen doorgevoerd om de (te) hoge stand van de voorziening bouwleges (bedoeld om jaarlijkse schommelingen op te vangen) af te bouwen, dit wordt in 2020 versterkt met een verdere tariefsverlaging. De bijstellingen zijn nader toegelicht in het raadsbesluit tot wijziging van de legesverordening omgevingsvergunning voor het jaar 2020 (RIS303671).
Met deze maatregelen, zowel aan de kosten- als opbrengstenkant, wordt de omvang van de voorziening bouwleges de komende jaren substantieel verlaagd.
Over de kostendekkendheid wordt opgemerkt dat er voor gekozen is specifieke activiteiten buiten het kostenverhaal te houden:
- Het aanpassen van bestemmingsplannen naar aanleiding van bouwaanvragen.
- De kosten van (compensabele) BTW.
- De kosten van het juridisch advies in het proces omgevingsvergunning, behalve voor de kap- en uitwegvergunning.
Het overzicht gemeentelijke tarieven bevat een totaaloverzicht van de kostendekking van de gemeentelijke heffingen.
In Den Haag zijn de leges voor een omgevingsvergunning, activiteit kappen (kapvergunning) altijd laag gehouden om de drempel om een kapvergunning aan te vragen zo laag mogelijk te houden. In het coalitieakkoord 2018-2022 ‘Den Haag, Stad van kansen en ambities’ is afgesproken dat deze leges verhoogd worden, zodat de vergunning nog zorgvuldiger getoetst kan worden (RIS299794). De leges voor de aanvraag van een kapvergunning worden daarom verhoogd. De verhoging vindt stapsgewijs plaats: € 50 in 2019,
€ 62,50 in 2020 en € 75 in 2021.