Voortgang en planning
31-12-2018 | 31-03-2019 |
Groen | Groen |
Toelichting
De datum van de openstelling van de tunnel is ongewijzigd gebleven: 1 juli 2020. In het eerste kwartaal van 2019 is er wederom flinke voortgang geboekt in de uitvoeringsfase van het project. Nadat tunnelboormachine (TBM) Catharina-Amalia voor de tweede maal in de ontvangstschacht in de Binckhorst was aangekomen (westzijde), is deze gedemonteerd en afgevoerd. Direct daarna is er gestart met het plaatsen van de kabelkokerelementen onderin de tunnelbuis en het betonwerk van de kelder van het techniekgebouw en het laatste betonwerk van de toeritten.
Ondertussen is er in de 1e geboorde tunnelbuis (Oost) de middenpompkelder afgerond en een deel van de barrièrs langs de tunnelwand geplaatst. De eerste asfaltlaag is aangebracht. De realisatie van de zes dwarsverbindingen tussen de beide tunnelbuizen vordert gestaag.
Gedurende het jaar 2019 wordt de definitieve maaiveldinrichting van m.n. de Binckhorstlaan aangebracht.
Boven de toerit Vlietzone is begonnen is met de afbouw van het dienstgebouw. Op het maaiveld is er gewerkt aan de fundatie van de loopbrug en de infrastructuur voor de opening van het nieuwe seizoen van Drievliet.
De ruwbouwwerkzaamheden aan de verdiepte ligging tussen knooppunt Ypenburg en de Vlietzone zijn in het eerste kwartaal afgerond waardoor, zoals ook op de andere locaties het geval is, steeds meer de afbouw- en installatiewerkzaamheden ter overhand worden genomen.
Significante wijzigingen
Nu veel civiele werkzaamheden (bijna) afgerond zijn, heeft de aannemerscombinatie de planning voor de komende bouwfase in meer detail uitgewerkt voor de afbouw-, installatie- en testwerkzaamheden van de diverse systemen.