Investeringsproject Rotterdamsebaan
Algemeen | Financieel | ||||||||
Datum van gegevens | 31-03-2019 | Looptijd | 2013-2020 | ||||||
Projectnaam | Rotterdamsebaan | Uitvoeringsbudget | 639,6 / 619,6 mln.* | ||||||
Projectkenmerk | Investeringsproject | Planrealisatie | 58,5 % | ||||||
Programma | 12. Mobiliteit | Saldo eindwaarde | n.v.t. | ||||||
Portefeuillehouder | B.A. Revis | Risicoprofiel | Laag** | ||||||
Samenvatting | 31-12-2018 | 31-03-2019 | |||||||
Maatschappelijke effecten | GROEN | GROEN | |||||||
Inhoudelijke kaders | GROEN | GROEN | |||||||
Investeringen | GROEN | GROEN | |||||||
Risico's en bandbreedte investering | GROEN | GROEN | |||||||
Proces en informatie | GROEN | GROEN | |||||||
Voortgang en planning | GROEN | GROEN | |||||||
Groen = verloopt naar wens, beheersing door maatregelen | |||||||||
Oranje = risicovol, effect beheers maatregelen nog onzeker | |||||||||
Rood = risico’s doen zich voor, geen beheersmaatregelen mogelijk |
* Per 31-3-2019 (stand projectrapportage) bedraagt het uitvoeringsbudget € 639,6 mln. In de gemeentelijke ontwerpbegroting 2020-2023 (inclusief begrotingsactualisatie 2019) wordt het uitvoeringsbudget bijgesteld tot: € 619,6 mln. Dit wordt in de rapportage toegelicht.
** Het infrastructuurproject Rotterdamsebaan rapporteert het risicoprofiel gebaseerd op de financiële haalbaarheid. Groter dan 60% is een Laag risico, tussen 60% en 50% is een Gemiddeld risico en onder de 50% is een Hoog risico.
Wijzigingen:
Geen wijzigingen tussen de jaarrekeningstand en de gerapporteerde stand per 31-03-2019.
In de gemeentelijke ontwerpbegroting 2020-2023 (inclusief begrotingsactualisatie 2019) wordt het uitvoeringsbudget neerwaarts bijgesteld tot: € 619,6 mln. Dit wordt in de rapportage toegelicht.
Omschrijving
De Rotterdamsebaan is de nieuwe verbindingsweg tussen het Rijkswegennet vanaf knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrale Zone (Binckhorst-Centrum-Scheveningen) van Den Haag. De bereikbaarheid van Den Haag staat onder druk. Met de komst van de Rotterdamsebaan worden de Utrechtsebaan en andere invalswegen in Den Haag, Rijswijk en Voorburg-West ontlast.
Het realiseren van de Rotterdamsebaan is een intensief, ingrijpend en complex proces. De gemeente Den Haag heeft in 2008 de trekkersrol van Stadsgewest Haaglanden overgenomen. De volgende partijen zijn naast de gemeente Den Haag betrokken:
- Gemeente Leidschendam-Voorburg;
- Gemeente Rijswijk;
- Metropoolregio Den Haag Rotterdam (voormalig Stadsgewest Haaglanden);
- Ministerie van Infrastructuur en Milieu (i.h.k.v. medefinancier);
- Rijkswaterstaat (i.h.k.v. wegbeheerder Rijkswegen).