Indicatoren
Prestatie-indicatoren
De gemeente werkt aan actualisering van prestatie-indicatoren en kengetallen. Met schoolbesturen en instellingen voor kinderopvang wordt elk jaar gekeken of ambities en beleidsdoelen worden bereikt en of het beleid moet worden bijgesteld. Zodra er beleidsinformatie beschikbaar is, wordt dat toegevoegd aan de actuele monitor.
Prestatie-indicator | Nulmeting | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage herplaatste nieuwe vsv-ers t.o.v. het totaal aantal nieuwe vsv-ers (voortijdig schoolverlaten) | 52% | 63% | 53% | 55% | 55% | 55% | 55% |
Aantal po scholen met vvto-aanbod (vroeg vreemde taal onderwijs) | 22 | 22 | 22 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Het aantal voortijdig schoolverlaters (vsv-ers) is in de afgelopen tien jaar flink gedaald. Deze daling is aan het stagneren. In het schooljaar 2017-2018 was het aandeel vsv-ers 2,89%. Dat wil zeggen dat 2,89% van de jongeren tussen 12 en 23 jaar gedurende dat schooljaar stopten zonder een startkwalificatie te hebben behaald. De gemeente zet zich in om deze jongeren weer te laten starten met hun opleiding. Het percentage herplaatste vsv’ers ten opzichte van het aantal uitschrijvingen zonder startkwalificatie was in het convenantjaar 2017-2018 63% (o.b.v. bewerking Duo maandrapportages).
Zoals aangegeven in de brief aan de Commissie Samenleving van 25 januari 2019 (RIS301597) streeft de gemeente naar een verdere daling van het percentage vsv-ers naar 2,5% in 2022. Om dit te kunnen bereiken werkt de gemeente samen met scholen om schoolverzuim en schooluitval tegen te gaan. Schoolverzuim is een indicatie van voortijdig schoolverlaten. Vanuit Leerlingzaken wordt er snel contact gezocht met de kinderen en ouders die verzuimen om langdurig verzuim c.q. uitval tegen te gaan. Als jongeren toch uitvallen, schakelt de gemeente snel met de jongeren, met partners in de Servicepunten Arbeid en met maatwerktrajecten om jongeren terug te leiden naar school, of als school geen optie is naar de arbeidsmarkt. Deze samenwerking wordt de komende periode verder versterkt, met name via de wijkgerichte aanpak.
De gemeente stimuleert dat leerlingen zich op school extra kunnen bekwamen in het Engels. In het basisonderwijs (po) kan dit vorm krijgen door vroeg vreemdetalenonderwijs en tweetalig onderwijs.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% doelgroepkinderen VVE dat deelneemt aan VVE | 74% | 59% | 82% | 62% | 65% | 65% | 65% |
Door betere registratie zijn de cijfers betrouwbaarder geworden. Dit verklaart het verschil tussen de begroting 2019 en 2020.
Beleidsindicatoren (Rijk) | Eenheid | Actuele peildatum 2018 |
---|---|---|
Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | 6,1 |
Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | 31,1 |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (VSV-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO | 2,89% |