Beoogd maatschappelijk effect: Wat willen we bereiken?
De gemeente wil de stad bereikbaar houden. Daarom zoeken we naar een optimale balans tussen de verschillende manieren van vervoer. Het openbaar vervoer en de fiets moeten sneller groeien dan het autogebruik. Met dit programma willen we dat de stad bereikbaar is voor alle verkeersdeelnemers.
Wat zijn de activiteiten in 2020?
- Van tramlijn 1 wordt de rotonde aan de Duinstraat opgeleverd. De werkzaamheden aan de Gevers Deynootweg tot en met de Prins Willemstraat en het deel Javastraat tot de Kneuterdijk, inclusief de vernieuwing van de Willemsparkbrug starten in Q3 en worden in Q1 2021 opgeleverd.
- De herinrichting en de overkapping van het busplatform is in 2020 klaar. Reizigers met het openbaar vervoer kunnen dan efficiënt en comfortabel overstappen.
- De sterfietsroutes Centrum-Scheveningen-Haven en het Trefkfietstracé zijn klaar.
- De Parkeren in Woongebieden-projecten Bezuidenhout fase 2b, Rustenburg Oostbroek en Laakkwartier zijn opgeleverd.
- Uitwerking van de plannen om de resterende delen van de tramlijnen 1, 6 en 16 geschikt maken voor instroom van lage vloertrams en het toegankelijk maken voor mensen met een fysieke beperking (Tram 2024).
- We stellen de actieagenda van de mobiliteitstransitie vast.
- We stellen een nieuw Verkeersveiligheidsplan en een meerjarenprogramma op waarbij we samen met de politie en partners werken aan een veiliger Den Haag.
- Op de Binckhorst werken we verder aan meerdere maatregelen uit het no-regret pakket. Dit betreft onder meer het onderzoek naar de ombouw van de spoorviaducten CID-Binckhorst en de mogelijkheden van een hoogwaardig openbaar vervoer-baan. We stellen ook de ontwerpen op voor de fietsroutes Verlengde Velostrada 2e fase en het Trekfietstracé.
- We onderzoeken de doorontwikkeling van de ‘Oude Lijn’ naar een hoogfrequente S-bahn-verbinding
- We werken aan de afronding van het plan om het doorgaande autoverkeer in het noordelijk deel van het centrum te verminderen en meer ruimte voor de fiets te organiseren.
- Diverse nog lopende projecten uit het Uitvoeringsprogramma I van de kadernota Straten, wegen en lanen (RIS 296333) waaronder de Erasmusweg Fase 1, ronden we af.
- Om de doorstroming van de auto te vergroten op de hoofdwegen werken we de verkenningen voor de Lozerlaan/Erasmusweg, Hildebrandplein en Telderstracé verder uit.
- We geven ‘Ruim baan aan de fiets’ en we stellen een nieuwe meerjarenprogramma fiets op.
- We gaan verder met een studie naar een mogelijk alternatieve fietsroute voor de Grote Marktstraat.
- De nieuwe kadernota Parkeren wordt vastgesteld.
Programma op hoofdlijnen
| bedragen x € 1.000 | ||||
Begroting | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Lasten | 75.304 | 68.743 | 61.465 | 62.360 | 57.208 |
Baten | 73.252 | 77.655 | 77.666 | 78.674 | 79.176 |
Saldo exclusief reserves | 2.051 | -8.912 | -16.201 | -16.314 | -21.968 |
Dotaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | 2.862 | 1.225 | 1 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -811 | -10.137 | -16.202 | -16.314 | -21.968 |
Saldo incidentele baten en lasten | -6.255 | 3.220 | 3.266 | 4.772 | -220 |
Structureel saldo programma | 5.444 | -13.357 | -19.468 | -21.086 | -21.748 |
Binnen het programma Mobiliteit wordt 60% besteedt aan de inrichting van het verkeer en de verkeersveilige doorstroming van de verkeersdeelnemers. Circa 40% wordt besteed aan het aanleggen van parkeervoorzieningen en handhaving van parkeren. De belangrijkste bron van inkomsten zijn de parkeeropbrengsten. Deze vormen circa 95% van alle inkomsten. 5% van de inkomsten komt voort uit overige middelen, waaronder onttrekkingen uit reserves.