Begroting 2020

Mobiliteit

Doelstelling

Beoogd maatschappelijk effect: Wat willen we bereiken?

De gemeente wil de stad bereikbaar houden. Daarom zoeken we naar een optimale balans tussen de verschillende manieren van vervoer. Het openbaar vervoer en de fiets moeten sneller groeien dan het autogebruik. Met dit programma willen we dat de stad bereikbaar is voor alle verkeersdeelnemers.

Wat zijn de activiteiten in 2020?

  • Van tramlijn 1 wordt de rotonde aan de Duinstraat opgeleverd. De werkzaamheden aan de Gevers Deynootweg tot en met de Prins Willemstraat en het deel Javastraat tot de Kneuterdijk, inclusief de vernieuwing van de Willemsparkbrug starten in Q3 en worden in Q1 2021 opgeleverd.
  • De herinrichting en de overkapping van het busplatform is in 2020 klaar. Reizigers met het openbaar vervoer kunnen dan efficiënt en comfortabel overstappen.
  • De sterfietsroutes Centrum-Scheveningen-Haven en het Trefkfietstracé zijn klaar.
  • De Parkeren in Woongebieden-projecten Bezuidenhout fase 2b, Rustenburg Oostbroek en Laakkwartier zijn opgeleverd.
  • Uitwerking van de plannen om de resterende delen van de tramlijnen 1, 6 en 16 geschikt maken voor instroom van lage vloertrams en het toegankelijk maken voor mensen met een fysieke beperking (Tram 2024).
  • We stellen de actieagenda van de mobiliteitstransitie vast.
  • We stellen een nieuw Verkeersveiligheidsplan en een meerjarenprogramma op waarbij we samen met de politie en partners werken aan een veiliger Den Haag.
  • Op de Binckhorst werken we verder aan meerdere maatregelen uit het no-regret pakket.  Dit betreft onder meer het onderzoek naar de ombouw van de spoorviaducten CID-Binckhorst en  de mogelijkheden van een hoogwaardig openbaar vervoer-baan. We stellen ook de ontwerpen op voor de fietsroutes Verlengde Velostrada 2e fase en het Trekfietstracé.
  • We onderzoeken de doorontwikkeling van de ‘Oude Lijn’ naar een hoogfrequente S-bahn-verbinding
  • We werken aan de afronding van het plan om het doorgaande autoverkeer in het noordelijk deel van het centrum te verminderen en meer ruimte voor de fiets te organiseren.
  • Diverse nog lopende projecten uit het Uitvoeringsprogramma I van de kadernota Straten, wegen en lanen (RIS 296333) waaronder de Erasmusweg Fase 1, ronden we af.
  • Om de doorstroming van de auto te vergroten op de hoofdwegen  werken we de verkenningen voor de Lozerlaan/Erasmusweg, Hildebrandplein en Telderstracé verder uit.
  • We geven ‘Ruim baan aan de fiets’ en we stellen een nieuwe meerjarenprogramma fiets op.
  • We gaan verder met een studie naar een mogelijk alternatieve fietsroute voor de Grote Marktstraat.
  • De nieuwe kadernota Parkeren wordt vastgesteld.

Programma op hoofdlijnen

 

bedragen x € 1.000

Begroting

2019

2020

2021

2022

2023

Lasten

75.304

68.743

61.465

62.360

57.208

Baten

73.252

77.655

77.666

78.674

79.176

Saldo exclusief reserves

2.051

-8.912

-16.201

-16.314

-21.968

Dotaties

0

0

0

0

0

Onttrekkingen

2.862

1.225

1

0

0

Saldo inclusief reserves

-811

-10.137

-16.202

-16.314

-21.968

Saldo incidentele baten en lasten

-6.255

3.220

3.266

4.772

-220

Structureel saldo programma

5.444

-13.357

-19.468

-21.086

-21.748

Binnen het programma Mobiliteit wordt 60% besteedt aan de inrichting van het verkeer en de verkeersveilige doorstroming van de verkeersdeelnemers. Circa 40% wordt besteed aan het aanleggen van parkeervoorzieningen en handhaving van parkeren. De belangrijkste bron van inkomsten zijn de parkeeropbrengsten. Deze vormen circa 95% van alle inkomsten. 5% van de inkomsten komt voort uit overige middelen, waaronder onttrekkingen uit reserves.

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1000

Lasten

€ 68.743

2,5 %

Baten

€ 78.880

2,8 %