Begroting 2020

Mobiliteit

Prestaties

Wat gaan we daarvoor doen en wat gaat het kosten in 2020?

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Het openbaarvervoer aantrekkelijker maken zodat zoveel mogelijk mensen de auto laten staan en voor het openbaar vervoer kiezen.

2.448

49

2.399

Schaalsprong openbaar vervoer
De eerste stap van de Schaalsprong OV betreft een hoogwaardige openbaar vervoerbaan tussen de Mercuriusweg en de Prinses Marianneweg. In 2020 wordt het ontwerp van deze openbaar vervoerbaan gemaakt.
Uiterlijk 2023 staat de aanleg gepland.

De Schaalsprong openbaar vervoer (RIS 299180) is een belangrijk fundament voor de mobiliteitstransitie. Door openbaar vervoer de drager van de mobiliteit in een groeiende stad te laten zijn, blijft de stad duurzaam bereikbaar. Samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is de Verkenning Schaalsprong openbaar vervoer uitgevoerd. Dit houdt in dat de hoofdlijnen zijn uitgestippeld voor beter openbaar vervoer voor de korte, middellange en lange termijn.

Voor het Central Innovation District (CID)/Binckhorst is in 2019 de MIRT-verkenning CID-Binckhorst gestart. Dit doet de gemeente samen met Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland, de gemeente Leidschendam-Voorburg en het Rijk. Najaar 2020 kan er een besluit worden genomen over de voorkeursvariant voor dit gedeelte van de Koningscorridor.

De actieagenda ‘Versnellen Openbaar Vervoer’ wordt vertaald in een uitvoeringsprogramma voor 2020-2022.

Vervolg van de verkenning van de passage van het Centraal Station en hoogwaardig openbaar vervoer over het Telderstracé uit 2019. Dit zijn onderdelen van de ‘Koningscorridor’.

Eind 2019 heeft het college afspraken gemaakt met betrokken partners over de Oude Lijn.  Deze verbinding moet zich verder ontwikkelen als ruggengraat van het openbaar vervoer in de metropool Rotterdam-Den Haag. In 2020 ligt de focus op de doorontwikkeling van de Goudse lijn.  Plannen worden gemaakt samen met de betrokken regiogemeenten en in de werkplaats Metropolitaan Openbaar Vervoer.

In Den Haag Zuidwest gaat de gemeente verder met planvorming om de bereikbaarheid met het openbaar vervoer te verbeteren. Centraal staat daar de ‘Leyenburgcorridor’. Verbeteringsmogelijkheden van de tramlijnen 2, 3 en 4 en de verbindingen naar Rijswijk/Delft en het Westland komen daarbij aan de orde. Daarmee wordt Den Haag Zuidwest via de spoorlijn beter verbonden met de werkgelegenheid in Delft en Rotterdam. De betere bereikbaarheid van Den Haag Zuidwest houdt verband met de bijzondere Rijksstatus van dit gebied zoals afgesproken in de ‘Woondeal’.  

No-regret pakket
In het Central Innovation District (CID)-Binckhorst  is een sterke verdichting met woningen, werkgelegenheid en voorzieningen gepland. Een goede bereikbaarheid is daarbij een belangrijke randvoorwaarde. In het Realisatieplan van het ‘No-regret-pakket’ zijn daarom maatregelen afgesproken met betrokken regiopartners en het Rijk. Het No-regret pakket bestaat uit voorziene maatregelen met een meerjarige omvang van € 137,7 mln.

Activiteiten in 2020 uit het No-regret pakket:

  • Smart Mobility. Dat betreft het organiseren, coördineren en uitvoeren van een gebiedsgerichte mobiliteitsaanpak CID-Binckhorst, het realiseren van mobility hubs en het uitvoeren van gedragsexperimenten.
  • Uitwerking van mogelijkheden voor de ombouw van de spoorviaducten CID-Binckhorst over de Binckhorstlaan en van de hoogwaardige openbaar vervoer-baan.
  • Opstellen van ontwerpen voor de fietsroutes Verlengde Velostrada 2e fase en het Trekfietstracé.
  • Opwaardering van de openbaar vervoerhaltes en verbetering en uitbreiding van fietsparkeervoorzieningen bij openbaar vervoerhaltes.

Tram in 2024
De gemeente zet zich in om samen met HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag de kwaliteit en de capaciteit van het openbaar vervoer te verhogen. In 2024 vervangt de HTM de oude hoge vloertram door een stadstram met een lage vloer. Daarvoor moet de infrastructuur worden aangepast. Met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag worden daarover financiële afspraken gemaakt.

Studies in 2020:

  • Afronding lijn 16 tracédeel Statenkwartier (Doornstraat-Laan van Meerdervoort).
  • Afronding variantenstudie herinrichting Zoutmanstraat en vaststellen voorkeursvariant.
  • Start uitwerken voorontwerp tracédeel lijn 16 Moerwijk (Gouverneurlaan – Loevesteinlaan).
  • Afronden verkeersstudie Transvaal-Schilderswijk (verbetering verkeersafwikkeling rondom Hobbemaplein en omgeving), o.a. voor een goede inpassing van een rolstoeltoegankelijke halte Hobbemaplein.

Starten voorontwerp lijn 6Sociale veiligheid openbaar vervoer
De HTM zet ook de komende jaren op verzoek van de gemeente extra beveiligers in. Dit bevordert de veiligheid in het openbaar vervoer. Kosten per jaar: € 2,0 mln.

Inrichting verkeer

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Het aanleggen van straten, wegen en fietspaden. Tevens het nemen van verkeersmaatregelen om de bereikbaarheid en veiligheid verder te versterken.

38.637

1.410

37.227

Rotterdamsebaan
Medio december 2020 gaat de tunnel open voor het autoverkeer (RIS 304205). Het project loopt door tot 2022 tot de oplevering van de nieuwe bediencentrale. Investering in 2020: circa € 75 mln.

Netwerk RandstadRail, lijn 1
De rotonde Duinstraat, onderdeel van lijn 1 naar Scheveningen, wordt eind 2020 opgeleverd. De werkzaamheden aan de Gevers Deynootweg tot en met de Prins Willemstraat en het deel Javastraat tot de Kneuterdijk, inclusief de vernieuwing van de Willemsparkbrug, starten in Q3 2020 en worden in Q1 2021 afgerond. Verwachte investering: € 5,3 mln. Samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert de gemeente vanaf 2020 circa € 30 mln. in deze projecten.

Busplatform Den Haag CS
In 2020 wordt het nieuwe busplatform op Den Haag Centraal opgeleverd. Zo kunnen reizigers met het openbaar vervoer efficiënt en comfortabel overstappen. Hiermee is het voorlopig ontwerp Herinrichting en overkapping busplatform (RIS 285566) uitgevoerd. Kosten in 2020 € 1,3 mln.

Straten, wegen en lanen (RIS 280303)
In 2020 wordt onderhavig van de consequenties van de PAS-problematiek het Uitvoeringsprogramma I van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (RIS 296333) verder uitgevoerd. Het gaat om de projecten:

  • Rotondes Westduinweg – Schokkerweg, en Duinstraat – Scheveningseweg worden opgeleverd.
  • HofzichtlaanHet kruispunt met het Kleine Loo wordt in samenhang met spoorvernieuwing in 2020 aangepast.
  • Herinrichting Jan van Beersstraat.
  • Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 3 (Houtrustbrug en knelpunten President Kennedylaan-Johan de Wittlaan).
  • Kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein (ontwerp, uitvoering start na 2021).
  • Kruispunt Soestdijkseplein: zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid worden verbeterd.

Verder worden diverse infrastructuurprojecten waarvoor apart middelen zijn opgenomen in het Coalitieakkoord 2019-2022 uitgewerkt. De volgende activiteiten starten in 2020:

  • Afronding participatie en start uitwerking verkeersmaatregelen kwaliteitsverbetering Centrum- Noord (o.a. aanpak doorgaand autoverkeer Mauritskade).
  • Voorontwerp ongelijkvloerse kruising Erasmusweg-Lozerlaan.
  • Studie en ontwerp Vereenvoudigen verkeersstromen Zevensprong.
  • Verkenning onderdoorgang Hildebrandplein.

In 2020 wordt naar verwachting € 16,4 mln. besteed aan het SWL-programma, waarvan  € 14,9 mln. wordt geïnvesteerd.

Verkeersveiligheid
Activiteiten uit het Uitvoeringsprogramma 2018-2019 (RIS 298438), zoals het aanpakken van de Ruychrocklaan, lopen deels door in 2020. In 2020 wordt aan verkeersveiligheid in totaal € 4,1 mln. besteed.  In het Uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2020-2022 staat aan welke activiteiten deze middelen besteed gaan worden.

Wat doet de gemeente aan verkeerseducatie?
De jaarlijkse begroting voor verkeerseducatie bedraagt € 0,45 mln. In samenwerking met het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is er een uitgebreid aanbod van verkeerseducatie:

  • Specifiek voor basisscholen is het programma Veilig leren fietsen opgesteld. Ruim 10.000 kinderen van 30 Haagse basisscholen doen hier jaarlijks aan mee.
  • Scholen die een verkeersbrigade op willen zetten, worden gefaciliteerd en er wordt ondersteuning aan scholen gegeven om de schoolspits in goede banen te leiden.
  • Voor het voortgezet onderwijs wordt - naast het provinciale programma Totally Traffic - het programma Biking2skool=cool aangeboden. Dit programma is uniek voor Den Haag en is speciaal gericht op de fietsvaardigheid en het fietsgebruik.
  • Speciaal voor jongeren zijn er de programma’s van Responsible Young Drivers en Team Alert. Deze programma’s vragen bij jongeren aandacht voor alcohol en drugs in het verkeer, smartphonegebruik in het verkeer en fietsverlichting.
  • Voor ouderen worden fietsvaardigheidsdagen, e-biketrainingen, opfriscursussen rijvaardigheid en scootmobielcursussen aangeboden.

Sterfietsroutes
In 2020 vinden werkzaamheden plaats aan 4 sterfietsroutes:

Tracédeel 1: Fietspad op maaiveld door de Vlietzone.
Tracédeel 2: Fietsviaduct over de A4 (incl. aanbruggen, aanlanding en inpassing).
Beide tracédelen worden begin 2020 opgeleverd.

  • Sterfietsroute Centrum – Scheveningen Haven. Het deel van de Constant Rebequestraat wordt in het eerste half jaar van 2020 opgeleverd.  
  • Sterfietsroute Schilderswijk-Moerwijk: Vooruitlopend op het realiseren van de sterfietsroute Schilderswijk-Moerwijk worden in 2020 verkeersmaatregelen uitgevoerd in de Stationsbuurt en Schilderswijk. Daarmee wordt doorgaand autoverkeer in dit gebied verminderd om ruimte te maken voor de fiets. Tevens is dit een belangrijke voorwaarde om van de Loper Oude Centrum een succes te maken. De maatregelen zijn eind van het jaar afgerond. In totaal wordt € 2,6 mln. geïnvesteerd.

In 2020 start de planvorming en besluitvorming van de ontbrekende schakels op de sterfietsroutes naar Scheveningen Bad. Het gaat om Nassauplein, Leidsestraatweg, Elandstraat, Zeestraat en 2 sterfietsroutes, via de Schilderswijk naar Moerwijk en de Verlengde Velostrada 1e fase (RIS 295806).

Daarnaast wordt in 2020 gewerkt aan de volgende ontbrekende schakels:

  • Scheveningseweg, tussen Laan van Meerdervoort en Carnegielaan.
  • Spoorlaan.
  • Elandstraat tussen de Vondelstraat / Zoutmanstraat en Waldeck Pyrmonthkade.
  • Leidschestraatweg tussen Waalsdorperlaan en fietspad Haagse Bos.

Aan de Sterfietsroutes en de ontbrekende schakels wordt € 20,4 mln. besteed, inclusief een investering van € 14 mln.

Waar stal ik mijn fiets?
Om de fietsers te helpen bij het vinden van een juiste stallingsplek, werkt Den Haag in 2020 aan het optimaliseren van een  parkeerverwijssysteem voor fietsen. Ook wordt gewerkt aan een betere herkenbaarheid van de fietsenstallingen en de introductie van een eenduidige huisstijl.

Asfalteren fietspaden
In 2019 is besloten de pilot overprogrammering asfalteren fietspaden (RIS 303151) met 3 jaar te verlengen. Dit betekent dat ook in 2020 ongeveer € 2,0 mln. hieraan wordt besteed. Hiervoor wordt naar verwachting 4 kilometer fietspad geasfalteerd.

Fietsonvriendelijke situaties
In samenwerking met de Fietsersbond wordt jaarlijks een projectenlijst vastgesteld. In 2020 is hier ongeveer € 0,35 mln. voor beschikbaar.

Parkeren in woongebieden
De deelprojecten Bezuidenhout-Oost fase 2B (RIS 295688), Rustenburg Oostbroek (RIS 295798) en Laakkwartier-West (RIS 296976) worden in het eerste half jaar van 2020 opgeleverd. In de tweede helft van het jaar volgt Laakkwartier-Oost (RIS 298178). In deze wijken met een parkeerdruk van boven de 90% worden de straten opnieuw ingericht en wordt de parkeercapaciteit uitgebreid. In totaal wordt € 10,6 mln. besteed, waarvan € 9,7 mln. geïnvesteerd.

In 2020 wordt in de volgende wijken extra parkeerplaatsen aangelegd:

Buurt

Indicatie aantal parkeerplaatsen

Rustenburg-Oostbroek

90

Vruchtenbuurt (Mient e.o.)

75

Laakkwartier (Oost en West)

250

Verschillende gebieden

150+

Totaal

565+

Verder neemt de gemeente  de gerenoveerdeparkeergarage De Zeeheld over waardoor  135 parkeerplaatsen (tegen betaling) beschikbaar komen voor bewoners en bezoekers van winkels en hotels.

Ontwikkeling P+R
Het P+R-arrangement (RIS 295803) biedt bezoekers een aantrekkelijk aanbod om snel en goedkoop op de eindbestemming in de centrale zone en Scheveningen aan te komen. In 2020 werken we aan het het proces van de ontwikkeling P+R Forepark.

In 2020 wordt de marketing van P+R opgevoerd om de bekendheid te vergroten en de bewustwording van bezoekers over de reismogelijkheden te verbeteren. Park+Bike maakt nadrukkelijk onderdeel uit van het P+R-arrangement. In totaal is € 1,1 mln. beschikbaar voor de exploitatie en voor kleine aanpassingen van de P+R-voorzieningen.

Fietsparkeren
Den Haag heeft 19 gratis en bewaakte Biesieklette fietsenstallingen. In 2020 komen er twee bij. Eind 2019 is de stalling Hofkwartier klaar. De bijdrage van de gemeente aan Biesieklette bedraagt circa € 3 mln. per jaar.

Verkenningen
Studie naar een mogelijke alternatieve fietsroute voor de Grote Marktstraat. We gaan ook door met de verkenning van een comfortabele, betaalbare en snelle oversteek voor fietsers op het kruispunt Koningskade-Zuid Hollandlaan.

Verkeersmanagement
De gemeente draagt met wegkantsystemen en centrale systemen ook in 2020 bij aan een betrouwbare en acceptabele reistijd en een veilige reis voor alle reizigers in en om Den Haag. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met onze regionale verkeerspartners in de samenwerkingsorganisatie Bereik. Verkeersdata worden ingewonnen en ingezet om de afwikkeling van het verkeer te optimaliseren. Ook worden data beschikbaar gesteld aan serviceproviders.

In Den Haag gaan we werken met nieuwe intelligente verkeersregelinstallaties. Deze verkeerslichten zijn in staat te communiceren met voertuigen of met een app op een smartphone. De techniek is nog in ontwikkeling. Stap voor stap gaat de markt nieuwe mogelijkheden bieden, waarmee de verkeersafwikkeling steeds efficiënter wordt. Wegbeheerders, kennisinstituten en industrie werken hierbij nauw samen.

De komende jaren worden alle circa 110 verkeerslichten op het netwerk van de verkeerscentrale omgebouwd. In de verkeerscentrale wordt met behulp van 140 camera’s en diverse verkeersinformatiebronnen elke dag de verkeersafwikkeling in de gaten gehouden. Bij afwijkingen wordt met verkeersregelscenario’s de reiziger geïnformeerd en voorzien van routeadviezen. We letten ook op goede doorstroming op omleidingsroutes bij wegwerkzaamheden. Voor veel voorkomende afwijkingen en omleidingen gebruiken we voorgeprogrammeerde scenario’s.

De wegkantsystemen voor goed verkeersmanagement bestaan uit 249 verkeersregelinstallaties, 72 dynamische route-informatiepanelen, circa 1.500 bewegwijzeringobjecten en 140 verkeerscamera’s. Er is jaarlijks circa 4 mln. beschikbaar voor correctief en preventief onderhoud en beheer, vervangen, aanpassen en optimaliseren van de installaties.

Bereikbaarheidsregie
Door programmering van, afstemming tussen en communicatie over de geplande activiteiten (wegwerkzaamheden, bouwactiviteiten en evenementen) draagt Bereikbaarheidsregie bij aan een betrouwbare, acceptabele en veilige reis voor alle reizigers in en om Den Haag. In het uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid worden circa 350 activiteiten op de hoofdwegenstructuur op hun samenhang beoordeeld en afgestemd, als onderdeel van het totaal van circa 1.200 bekende activiteiten voor de komende 5 jaar. Dit zijn vooral de activiteiten met een grote stedelijke en regionale impact op het verkeer. In 2020 staat in het uitvoeringsprogramma het project Netwerk Randstadrail (NRR) lijn 1 in het Centrum en Scheveningen centraal. Dit zijn langdurige werkzaamheden met grote impact op de bereikbaarheid van de stad.

Vanaf 2020 (tot en met 2022) is in het coalitieakkoord € 0,4 mln. beschikbaar vanuit de extra middelen voor verkeersveiligheid. Daarmee komt de begroting vanaf 2020 (tot en met 2023) op circa € 1,1 mln. per jaar.

Parkeren

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Aanleg van parkeervoorziening voor fietsen in het centrum en rond stations, het handhaven van het parkeren in de stad en het verstrekken van parkeervergunningen.

19.213

692

18.521

Parkeren op straat
De parkeerregeling in het Haven-, Staten- en Geuzen kwartier is geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie is besloten om door te gaan met betaald parkeren. Met belanghebbenden is gesproken over ongewenste neveneffecten van de parkeerregeling.. Te denken valt aan de werkingstijden, de bebording en de locatie van de parkeerautomaten. De wijzigingen van de regeling kunnen naar verwachting begin 2020 worden ingevoerd.

Met ingang van 1 januari 2019 is de uitbreiding van het vergunningparkeren in delen van Transvaal en Schilderswijk teruggedraaid. In de loop van 2020 wordt bepaald welke parkeerregeling de voorkeur heeft van de bewoners en ondernemers in dit gebied.

In 2020 wordt onderzocht  of in Moerwijk-Noord en Morgenstond-Zuid  er draagvlak is voor de invoering van betaald parkeren. Als dat het geval is dan kan betaald parkeren medio 2020 worden ingevoerd.

In Bezuidenhout wordt onderzocht of er draagvlak is om de bestaande parkeerregeling uit te breiden. Een uitbreiding van de parkeerregeling wordt in dat geval in de loop van 2020 ingevoerd.

In 2020 wordt er circa € 14 mln. besteed aan parkeren op straat.

Stallingsgarages
In samenwerking met de Veiligheidsregio Haaglanden is bekeken hoe de gemeentelijke stallingsgarages die groter zijn dan 1.000 m² brandveiliger kunnen worden gemaakt. In 35 van de 106 gemeentelijke stallingsgarages zijn volgens het Bouwbesluit brandveiligheidsmaatregelen nodig. In 2020 worden er in ongeveer 10 garages brandmeldinstallaties aangebracht en aanvullende maatregelen uitgevoerd. Eind 2021 zijn de werkzaamheden in alle 35 garages afgerond. De investering bedraagt tot die tijd circa € 2,3 mln.

Parkeerbelasting

Wat mag het kosten (€ 1000)

Wat gaan we daarvoor doen?

Lasten

Baten

Saldo

Het innen van parkeeropbrengsten uit straat parkeren, parkeervergunningen en  wegsleepregeling.

8.444

76.729

-68.285

Baten parkeerbelasting
In 2020 worden de tarieven voor parkeren op straat en voor parkeervergunningen trendmatig verhoogd. Daarnaast zullen de parkeerbaten in 2020 stijgen met € 1 mln., oplopend tot € 2,5 mln. in 2023. Dit door vergroting van de gebieden waar betaald parkeren geldt en de verhoging van de parkeervergunning van een derde en volgende voertuigen. De totale baten parkeerbelasting voor 2020 komen op circa € 75,1 mln.