Begroting 2020

Stadsdelen, integratie en dienstverlening

Doelstelling

Beoogd maatschappelijk effect: Wat willen we bereiken?

De gemeente is er voor de Hagenaars. Bestuur, organisatie en bewoners werken samen aan de toekomst van de stad. De ene keer neemt de gemeente het initiatief en zoekt daarbij de samenwerking met de bewoners. De andere keer is het andersom. De gemeente wil in beide gevallen een betrouwbare samenwerkingspartner zijn voor bewoners, bezoekers en ondernemers. De gemeente wil meer en ook andere bewoners betere (digitale) mogelijkheden geven om invloed uit te oefenen op de plannen voor hun straat, buurt, wijk en stad.

Als we als gemeente vragen aan inwoners om mee te denken, moet duidelijk zijn wat we met deze informatie gaan doen. Ideeën en oplossingen van inwoners zijn voor ons heel belangrijk. In minimaal twee wijken experimenteren we met een bewonersforum. Dit is een middel om inwoners van de stad meer te betrekken bij politieke beslissingen. Het initiatief voor een burgerforum kan uitgaan vanuit het college of vanuit de raad. Naast het burgerforum staan we ook open voor andere innovatieve initiatieven om de representativiteit te verhogen.

De gemeente wordt als een persoonlijke en betrouwbare partner ervaren, die zaken snel en eenvoudig regelt. Werken aan dienstverlening is een continu proces; elk contact is een kans om de dienstverlening en het vertrouwen van burgers te versterken. Omdat dienstverlening gaat om het contact en het resultaat werken diensten van de gemeente samen aan de invulling hiervan. Elke medewerker van de gemeente voelt zich verantwoordelijk voor het bieden van persoonlijke, gemakkelijke en betrouwbare dienstverlening.

Wat zijn de doelen in 2020  

Voor het jaar 2020 hebben we de volgende concrete doelen:

  • Inwoners en ondernemers ervaren sterker één persoonlijke online toegang tot de gemeentelijke dienstverlening. De gemeente werkt toe naar de best mogelijke online ervaring voor inwoners en ondernemers. Uitgangspunt daarin is dat alles wat zij digitaal zouden kunnen aanvragen digitaal te regelen moet zijn. Voor inwoners en ondernemers wordt MijnDenHaag dé persoonlijke online omgeving waar zij hun persoonlijke zaken met de gemeente kunnen afhandelen.
  • We zorgen ervoor dat diensten en producten persoonlijker, gemakkelijker en betrouwbaarder aan inwoners en ondernemers worden aangeboden en geleverd. Daarvoor zet de gemeente in op moderne en integrale dienstverlening vanuit het perspectief van inwoners en ondernemers. Waar nodig wordt de dienstverlening op wijk- of buurtniveau aangeboden of gaat de gemeente naar de bewoners en ondernemers toe. In elke wijk is een goed plek waar iedereen, met en zonder afspraak, terecht kan voor informatie over diensten van de gemeente. Op deze plek werken we goed samen met onder andere welzijnsorganisaties, CJG's en (wijk)bibliotheken. We proberen zoveel mogelijk diensten in één gebouw onder te brengen. Dienstverlening en communicatie voor inwoners en ondernemers wordt meer persoonlijk en begrijpelijk.  
  • De capaciteit van de gemeentelijke diensten wordt meer wijkgericht ingezet. Dat begint met een goed wijkplan voor de periode 2020-2023. Wijkplannen maken we voor elke wijk, in samenwerking met bewoners, ondernemers en andere partners. We voeren deze ook samen uit. Wensen en behoeften van bewoners staan centraal bij de verbetering van de sociale en fysieke leefbaarheid van de wijk.
  • We streven naar meer inclusiviteit door verbinding tussen gemeenschappen te stimuleren. Dit doen we door het ondersteunen van activiteiten die het samenleven versterken.
  • We vergroten de meldingsbereidheid van racisme en discriminatie door meer bekendheid te geven aan Den Haag Meldt. Dit doen we door wijkgerichte voorlichting, ontmoeting en training.
  • We investeren in de aanpak van taalachterstanden voor Hagenaars voor wie het Nederlands de tweede taal is. Dit doen we onder ander door de inzet van het programma Taal in de buurt.
  • We hebben aandacht voor het migratieverleden van de stad. We onderzoeken op welke manier we de geschiedenis van migratie in onze stad een plek kunnen geven, bijvoorbeeld in de vorm van een documentatie- en informatiecentrum.  Ook realiseren we onder andere een monument ter nagedachtenis aan het slavernijverleden.

Programma op hoofdlijnen

 

bedragen x € 1.000

Begroting

2019

2020

2021

2022

2023

Lasten

110.729

104.531

103.660

103.058

102.544

Baten

12.539

12.300

12.102

11.823

11.744

Saldo exclusief reserves

98.190

92.231

91.559

91.234

90.800

Dotaties

0

0

0

0

0

Onttrekkingen

0

0

0

0

0

Saldo inclusief reserves

98.190

92.231

91.559

91.234

90.800

Saldo incidentele baten en lasten

6.957

698

120

-45

-199

Structureel saldo programma

91.233

91.533

91.439

91.279

90.999

In 2020 zijn de lasten op dit programma € 104,5 mln. Ten opzichte van 2019 is dit een daling en dat komt onder meer omdat er minder aanvragen zijn als gevolg van het verlengen van de geldigheidsduur reisdocumenten. Hierdoor is de afdracht aan het Rijk ook lager. Tevens zijn de bijbehorende apparaatslasten afgebouwd. Deze daling is structureel.

In dit programma zal in 2020 € 104,5 mln. worden besteed. Het grootste deel hiervan betreft de stadsdeelbudgetten. Zo gaat er 28% besteed worden aan buurthuizen en ondersteuning vrijwilligers, grotendeels betreft dit het professionele welzijnswerk en jeugdwerk. Het stadsdeelbudget voor Openbaar Groen en openluchtrecreatie, waar ondermeer het onderhoud van openbaar groen en speelvoorzieningen onder valt, bedraagt 22%. Het leefbaarheidsbudget, waaruit voornamelijk de subsidies voor verbetering van de leefbaarheid in de buurt worden bekostigd, bedraagt 13%. Aan inrichting en onderhoud van de buitenruimte, voornamelijk onderhoud van wegen en straten, gaat 9% uitgegeven worden. Naast deze benoemde stadsdeelbudgetten worden de overige middelen op dit programma besteed aan Burgerzaken (15%), aan Integratie en Burgerschap (4%) en overige activiteiten (9%).

Het grootste deel van de lasten op dit programma wordt gedekt uit algemene middelen, circa 88%. Het totaal aan begrote baten komt hoofdzakelijk uit legesopbrengsten, vooral uitgifte reisdocumenten en rijbewijzen. De overige baten, zijnde verhuringen en andere inkomsten, zijn beperkt. Het gaat dan enerzijds om verhuringen van accommodaties aan welzijnsinstellingen, verhuringen van gemeentegrond voor gebruik als bouwterrein en het innemen van standplaatsen. Anderzijds zijn het vergoedingen van kabel- en leidingbedrijven voor opbrekingen in de openbare weg.

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1000

Lasten

€ 104.531

3,7 %

Baten

€ 12.300

0,4 %