Informatie- en ICT-beleid
Uitvoering nieuwe visie
Begin 2020 wordt de nieuwe visie op digitalisering en dienstverlening gepresenteerd. Deze visie beschrijft de realisatie van de gemeentelijke ambities voor de digitale stad, online dienstverlening en de digitale gemeentelijke organisatie.
Het is noodzakelijk om de gemeentelijke IT-infrastructuur te vernieuwen en daarmee de digitale basis op orde te brengen. Mede hiervoor is in het coalitieakkoord 2019-2022 (RIS304121) een eenmalige ICT-impuls van 20 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Het programma applicatierationalisatie heeft als doel om het IT-landschap te vereenvoudigen en daardoor structureel kosten te besparen. Daarvoor wordt gekeken welke IT-systemen nog meerwaarde leveren en of er meerdere systemen zijn die hetzelfde doen. De verschillende diensten krijgen te maken met grote vervangingstrajecten en digitaliseringstrajecten om bestaande processen te vereenvoudigen en voor te bereiden op nieuwe wetgeving, zoals bijvoorbeeld de Omgevingswet. De rationalisatie zal in 2020 een structurele besparing opleveren van € 400.000,- en loopt op tot een structurele besparing van € 2,0 miljoen in 2022.
Datastrategie
De gemeente werkt aan een veilige, betrouwbare en duurzame data-infrastructuur en een gemeenschappelijke datavoorziening. Dit is vastgelegd in de gemeentelijke datastrategie. Het gaat over het toepassen van nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie voor voorspelmodellen, het gebruik van virtual en augmented reality en het gebruik van sensoren in de publieke ruimte. De gemeente ontsluit openbare informatie op klantvriendelijke wijze en zoveel mogelijk op basis van open data en open standaarden. Hiermee krijgen bewoners en bedrijven een gelijke informatiepositie. Dit sluit aan bij de nieuwe Europese richtlijn Open Data die in 2020 van kracht wordt. Daarnaast investeert de gemeente in het ethisch verantwoord omgaan met data en algoritmes en de ontwikkeling van een passend instrumentarium om algoritmes uitlegbaar te houden.
Informatieveiligheid en gegevensbescherming
Den Haag positioneert zichzelf als stad van vrede, recht én veiligheid. Met de impact die digitalisering op de samenleving heeft, is de gemeente het dan ook aan haar stand verplicht om haar eigen digitale omgeving goed te beschermen en op dit vlak een voortrekkersrol te vervullen.
Voor de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is het tienstappenplan van de Autoriteit Persoonsgegevens gevolgd. De uitvoering van het stappenplan loopt de komende jaren door. Ook in 2020 is bewustwording een belangrijke pijler voor informatieveiligheid, privacy en het verantwoord gebruik van data onder alle medewerkers. We starten met een meerjarenprogramma om gedragsverandering onder de medewerkers te bewerkstelligen. Daarnaast wordt ook gewerkt aan de versterking van de privacy-organisatie.
Interne dataveiligheid is in 2020 een speerpunt, zeker gezien de voortrekkersrol die Den Haag op het gebied van cybersecurity wil innemen. Dat wordt waar mogelijk gezamenlijk opgepakt met de regiogemeenten, met onderwijs- en kennisinstellingen, bedrijven en andere overheden. Dit zijn onder meer de The Hague Security Delta, de nationale politie en ministeries, maar ook burgers en het midden- en kleinbedrijf.