Doelmatigheid en doeltreffendheid
6 onderzoeken in 2020
Voor 2019 en 2020 is een onderzoeksprogramma opgesteld met 6 onderzoeken. Voor de samenstelling van dit programma zijn vele relevante betrokkenen in de organisatie geraadpleegd, zowel bestuurlijk als ambtelijk. Verder is schriftelijke input, zoals het accountantsrapport van de GAD, meegenomen. Ook zijn de selectiecriteria meegenomen uit het Uitvoeringsbesluit DMO, bijvoorbeeld dat de resultaten van het onderzoek relevant moeten zijn voor bestuurlijke besluitvorming.
Op grond van artikel 213a van de Gemeentewet doet het college periodiek onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur op het gebied van beleid en bedrijfsvoering. De kaders hiervoor zijn vastgelegd in de gemeentelijke verordening Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek (RIS 156034) en het bijbehorende uitvoeringsbesluit (RIS 158147).
1. Wat zijn de ICT-kosten en hoe wordt daarop gestuurd?
In dit onderzoek worden alle ICT-kosten geïnventariseerd. Het onderzoek bestaat uit drie delen. Eerst worden de huidige budgetten geïnventariseerd. Ook wordt de aard van de budgetten in kaart gebracht (is het structureel, incidenteel, voor beheer, voor investering?). Tot slot wordt gekeken hoe er gestuurd wordt op de verschillende budgetten.
Dit onderzoek is nodig omdat digitalisering steeds belangrijker wordt. De komende jaren staan ICT-investeringen gepland voor werkplekondersteuning om tijd- en plaats-onafhankelijk te kunnen werken, datacenters en het Haagse netwerk en digitale veiligheid. Daarnaast krijgen de diensten te maken met een groot aantal vervangingen in het applicatielandschap.
2. Is Den Haag een aantrekkelijke en inclusieve werkgever?
Een goed imago van Den Haag als werkgever is belangrijk om een goede concurrentiepositie op de markt te krijgen en te houden. In dit onderzoek wordt gekeken wat onze positie is en welke factoren die positie kunnen versterken. Deze factoren vormen de basis voor nieuw te ontwikkelen beleid voor modern Haags werkgeverschap met aandacht voor diversiteit.
Dit onderzoek is belangrijk om als gemeente geschikt personeel aan boord te krijgen én te houden. Het aantal vacatures binnen de gemeente is in 4 jaar tijd toegenomen van 400 in 2015 tot bijna 1.000 in 2019. Maar liefst een derde van de vacatures staat langer dan 3 maanden open. Bovendien wordt verwacht dat de gemeente, als gevolg van pensionering en uitstroom, tot 2030 90% van het personeelsbestand moet gaan vervangen.
3. Hoe effectief is de Aanpak voor multiproblem gezinnen?
Met dit onderzoek wordt uitgediept hoe effectief en rendabel onze aanpak voor multiproblem gezinnen is in Den Haag. In Den Haag worden deze gezinnen geholpen met het project Sociaal Hospitaal (SOHOS). Dat start met het creëren van bestaanszekerheid. Het meest urgente probleem moet eerst worden opgelost en dat is vrijwel altijd: inkomen en wonen. Financiering gebeurt in de vorm van een Health Impact Bond. Dat is een prestatieovereenkomst tussen CZ, SOHOS BV en gemeente Den Haag. Een voorlopige doorkijk naar de eerste 50 cases voorspelt een maatschappelijke opbrengst van ongeveer 1,3 miljoen in het eerste jaar na de interventie. Overwogen wordt om de aanpak breder uit te rollen binnen de gemeente Den Haag. Daarvoor is eerst dit onderzoek nodig.
4. Is de stad fysiek toegankelijk?
Mei 2020 komt Invictus Games naar Den Haag. Dit is een internationaal paralympisch multisportevenement voor fysiek en mentaal gewonde militairen. De vraag is: hoe toegankelijk is onze stad? Hoe kunnen we de stad zo toegankelijk en inclusief mogelijk maken voor iedereen? Dat wordt in dit onderzoek in kaart gebracht. Zowel de fysieke aspecten - zoals toegankelijkheid van de balies - als de financiële aspecten worden meegenomen.
5. Hoe bereidt de gemeente zich voor op financiële risico's?
In dit onderzoek wordt in kaart gebracht hoe de gemeente Den Haag zich voorbereid op financiële risico's. En hoe kan dit doeltreffender en doelmatiger worden gedaan? Het gaat om risico's als een hogere rente, een nieuwe crisis, afhankelijkheid van het gemeentefonds en doorlooptijd van de facturen.
Een risico wordt in het BBV omschreven als: een kans op gevaar of schade met financieel gevolg van substantiële omvang. Onverwachte financiële gevolgen kunnen optreden, ook bij goed financieel beheer. Dergelijke risico’s vangt de gemeente op door voldoende weerstandsvermogen.
6. Wat is een goede aanpak van dienst-overstijgende projecten?
Nieuwe en complexe maatschappelijke uitdagingen zorgen ervoor dat binnen de gemeente geregeld sprake is van dienst-overstijgende beleidsprojecten. Hoe pak je dat goed aan? In dit onderzoek worden de succesfactoren en belemmerende factoren van dergelijke projecten binnen de gemeente Den Haag op een rij gezet door een brede inventarisatie van geslaagde en minder-geslaagde projecten. Zo wordt duidelijker wanneer een gemeente-brede aanpak doeltreffend en doelmatig is. Toekomstige dienst-overstijgende beleidsprojecten zoals de City-deal kunnen hierbij gebaat zijn.