Financiën
Zorgen voor actuele en betrouwbare financiële gegevens, én adequate advisering hierover, is de kerntaak van financiën. Om die taak nu én in de toekomst goed te kunnen uitvoeren, werken we aan continue professionalisering en stroomlijning van de financiële keten.
4- en 8-maandsrapportages
Met de 4- en 8-maandsrapportages wordt tussentijds gerapporteerd over de uitputting van de begroting. Het zijn compacte financiële afwijkingenrapportages, op basis van actuele inzichten. De focus van de rapportages ligt op de eindejaarprognose (uitkomst) ten opzichte van de exploitatiebegroting. Deze vorm van rapporteren is voor het eerst ingezet in 2019 (ter vervanging van het Halfjaarbericht), en zal worden geëvalueerd in het eerste half jaar van 2020. Aan de hand van de uitkomsten van deze evaluatie zal de vorm en inhoud van tussentijdse rapportages de komende jaren verder worden doorontwikkeld.
Digitalisering P&C-producten
Via het portaal voor de P&C-producten, https://financien.denhaag.nl, kunnen raadsleden en bewoners de begroting met alle beleidsmatige en financiële gegevens online lezen, met steeds verdergaande mogelijkheden voor “doorklikbaarheid” van informatie en inzicht in historisch perspectief van tien jaar (budgetten in de tijd). In 2020 gaan we verder met het ontwikkelen van dit portaal, zodat we raadsleden, inwoners en bedrijven nog beter kunnen voorzien van informatie.
1 financiële administratie
De gemeente werkt toe naar één financiële administratie. Doel daarvan is de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de financiële administratie van de gemeente te vergroten; de kwaliteit en de snelheid van de (op financiële gegevens gebaseerde) ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming en verantwoording te verbeteren; en de gemeentebrede financial control op de organisatie te versterken. Deze kwaliteitsmaatregel richt zich op actuele en betrouwbare financiële rapportages en gegevens waardoor het college gefundeerde keuzes kan maken. In 2020 worden de laatste stappen gezet om hier te komen. De inzet is dat op 1 januari 2021 de nieuwe financiële administratie operationeel is en in gebruik kan worden genomen.
Rechtmatigheidsverklaring door het college (‘In control statement’)
Het college legt met ingang van het verslagjaar 2021 zelf verantwoording af door middel van de rechtmatigheidsverklaring. Deze stuurt ze naar de raad, die vervolgens met het college in debat gaat over deze verklaring. Deze vernieuwing is een onderdeel van de Wet dualisering gemeentebestuur die de verhouding tussen raad en college regelt. Tegelijkertijd richten de onderzoeken rond deze verklaring zich meer dan nu op processen en systemen (en minder op gegevens) en meer dan nu op risicogebieden (en minder op de volle breedte van gemeentelijke aandachtsvelden). Hiermee gepaard gaat de nodige aandacht voor risicomanagement, dat moet leiden tot betere beheersing en beter omgaan met onzekerheid.